Samfunnsstyring

Kommuneoverlegen i Molde er en av mange kommuneleger som er skeptiske til den omorganiseringen som nå pågår i den statlige helseforvaltningen.

Kommuneoverleger frykter mer uklarhet om folkehelse og smittevern etter omorganisering

− Uklarheter knyttet til roller og ansvar kan ha negative konsekvenser. Både når det gjelder hvem som har myndigheten til å beslutte noe, men ikke minst også hvem kommuner, fagfolk og publikum skal «lene seg på» i ulike situasjoner.

Publisert Sist oppdatert
Kommuneoverlege i Molde Cato Innerdal. Foto Molde kommune

Det sier Cato Innerdal til Dagens Perspektiv. Han er kommuneoverlege i Molde og styremedlem i Norsam − Norsk samfunnsmedisinsk forening − som er en fagmedisinsk forening i Legeforeningen. I en høringsutalelse stiller Norsam seg skeptisk til den omorganiseringen av den statlige helseforvaltningen som pågår nå.

Norsams medlemmer er samfunnsmedisinere, og svært mange av medlemmene er kommuneoverleger, samt samfunnsmedisinere i statlig forvaltning – hos Fylkesmannen, Helsedirektoratet, Helsetilsynet, NAV m.m.

Møter motstand

Helse- og omsorgsdepartementet ønsker å omorganisere den statlige helseforvaltningen. Et av hovedmålene ved omorganiseringen er å klargjøre rollefordelingen mellom Helsedirektoratet og FHI, som under koronatida framsto som uenige ved flere anledninger.

Men prosessen har skapt usikkerhet og protester. Særlig i FHI mener de at de vil miste mange av sine ansvarsområder og regelrett bli «vingeklippet».

Nå viser det seg at skepsisen til den den nye organiseringen av den statlige helseforvaltningen også er stor blant de som jobber ute i kommunene – i førstelinjetjenesten. Tidligere denne uken kunne Dagens Perspektiv fortelle at også Helsesykepleierne frykter for konsekvensene av den nye organiseringen. I tillegg er altså Norsam – som organiserer de fleste kommuneoverlegene i landet – skeptiske.

Har ansvaret lokalt

Kommuneoverlegen har det overordnede medisinske ansvaret i en kommune − som medisinskfaglig rådgiver, smittevernlege og ansvar for smittevernberedskap.

Kommuneoverlegen har delegert myndighet til å fatte vedtak og gi pålegg i saker som innebærer negativ innvirkning på folks helse, eller som er brudd på lov eller forskrift (miljørettet helsevern).

Ikke tydelig avklaring

Norsam mener de planlagte lov- og forskriftsendringer som er planlagt i forbindelse med omorganiseringen av den statlige helseforvaltningen ikke i stor nok grad avklarer roller og ansvar – særlig ikke mellom Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet (FHI).

Norsams bekymring gjelder særlig oppgaver og ansvar som reguleres i folkehelseloven og smittevernloven.

«At oppgaver som er knyttet til 'folkehelse' flyttes fra Folkehelseinstituttet til Helsedirektoratet, skaper ikke tydeligere roller», heter det i høringsnotatet fra Norsam:

«Forslaget om å erstatte lov- og forskriftsbestemmelser med «instrukser og etatsstyring» bidrar ikke etter Norsam sin vurdering til tydelig og forutsigbar rollefordeling i den sentrale helseforvaltningen. Norsam stiller seg derfor kritisk til disse endringsforslagene», skriver Norsam, og utdyper:

«Norsam mener forslaget gir risiko for at det samlede og nasjonalt viktige fagmiljøet innen smittevern ved Folkehelseinstituttet kan svekkes ytterligere, fordi porteføljen av oppgaver ikke lenger gis en lovmessig sikring. En ytterligere nedskalering av dette sentrale fagmiljøet vil svekke helseberedskapen i Norge, spesielt ved hendelser som utbrudd av smittsom sykdom».

− Norsam mener at departementet med de foreslåtte lov- og forskriftendringene ikke i stor nok grad avklarer rolle- og ansvarsfordelingen i den sentrale helseforvaltningen. Pandemien viste hvor viktig en slik avklaring er, forklarer kommuneoverlege og styremedlem i Norsam, Cato Innerdal.

Faglig «ryggdekning»

− Hvordan, og hvor ofte «bruker» legene i Norsk samfunnsmedisinsk forening FHI og deres fagkompetanse?

− Samfunnsmedisinere, enten det er kommuneoverleger eller leger i andre samfunnsmedisinske stillinger drar ofte veksel på den spisskompetansen FHI har, sier Innerdal.

− En stor andel av samfunnsmedisinerne er kommuneoverleger. Det finnes vel knapt en kommuneoverlege som ikke selv i løpet av pandemien personlig var i kontakt med våre samarbeidspartnere i FHI. Denne direkte rådgivingen og faglige «ryggdekningen» tror jeg var avgjørende for gode smittevernbeslutninger rundt om i hele landet. Det å kunne få direkte veiledning og rådgiving fra de som har spisskompetansen er viktig.

Men Innerdal er også opptatt av å tydeliggjøre Helsedirektoratets kompetanse og ansvarsområde.

− Fra vårt ståsted mener vi det er naturlig å spisse Helsedirektoratets rolle knyttet til regelverksfortolkning og formelle myndighetsoppgaver, mens FHI bør ha rollen som faglig rådgivingsmyndighet.

Mer makt til departementet

Slik Norsam forstår forslaget til ny organisering, ønsker departementet mindre lovregulering og heller «mer etatsstyring og flere instrukser fra departementet». Da risikerer man mer, og ikke mindre, uklarhet, ifølge Innerdal.

− I lovforslagene legges det opp til at ansvaret til Helsedirektoratet og FHI i større grad skal gjennom departementets instrukser og etatsstyring, og ikke fastsettes direkte i lov. Norsam mener at dette ikke bidrar til en tydelig og forutsigbar rollefordeling. For oss som skal nyttiggjøre oss fagmiljøene, enten det er i FHI eller Helsedirektoratet, er nettopp viktigheten av å fordele oppgaver og ansvar på en måte som er gjenkjennbar helt avgjørende. I tillegg er det naturligvis også viktig at endringer i organisering ikke svekker fagmiljøer som vi alle er avhengige av i vårt arbeid, sier Cato Innerdal.

Powered by Labrador CMS