Synspunkt

Synspunkt | Tor W. Andreassen: Hvorfor SAS-streiken blir kortvarig

SAS-streiken gjør at selskapet står på kanten av et stup med løkken rundt halsen. Streiken vil bli kortvarig av flere grunner, men mest fordi SAS ikke har råd til dette, skriver Tor W. Andreassen.

Publisert Sist oppdatert

­Tor Wallin Andreassen er professor ved NHH i Bergen og tilknyttet DIG-senteret.

SYNSPUNKT: Den finansielle risikoen er for stor. Stikkordet er dramatisk fall i gjenkjøpsraten fra eksisterende kunder og redusert tilgang på fremtidige kunder. Dette betyr fall i eksisterende kunders livstidsverdi og dermed et vesentlig fall i kundebasens økonomiske verdi - og fall i aksjekurs/firmaverdi.

Verdien av SAS, i tillegg til realkapitalen, kommer fra fremtidige kontantstrømmer - som har tre kilder:

  1. Merkevareverdi - gjenkjøp, basert på emosjonell tiltrekning eller frastøting.
  2. Driftsverdi - gjenkjøp, basert på kvalitet og service i drift.
  3. Relasjonsverdi - gjenkjøp, basert på bonusprogrammet og firma-avtaler.

Sammen påvirker disse kundelojalitet/gjenkjøpsrate, kundenes livstidsverdi, kundebasens økonomiske verdi og til slutt firmaverdi. Når gjenkjøpsraten faller, faller aksjeverdien.

Oss-og-de-holdning

Her noen kommentarer til de enkelte punktene:

Til 1: SAS har liten eller ingen emosjonell-kapital igjen i kundebasen knyttet til tidligere streiker og negative finansielle oppslag over lang tid. Det glamorøse ved selskapet fra Janne Karlson-tiden er borte for alltid. Reklamebudskapet deres, «We are travelers», som er knyttet til deres kompetanse har de ikke klart å kapitalisere på. De er som alle de andre flyselskapene som konkurrerer på pris.

Bottom line er: gjenkjøp på grunn av merkevarestyrken er tilnærmet lik 0. Private investorer vil ikke betale en bonus for merkenavnet.

Til 2: SAS har vist at selskapet ikke har ro i rekkene. Kostnadskuttene over lang tid har tæret på de ansatte. Måten ledelsen opptrådte på overfor de 450 pilotene under koronapandemien, har signalisert en kraftig «oss-og-de-holdning».

Resultatet ser vi gjennom betydelig irregularitet i drift - kanselleringer og skuffede kunder. Den nåværende streiken fremtvinger sterke negative emosjoner i budsjett og business-segmentene og dermed et fall i gjenkjøpsraten. Konsekvensen er dramatisk. Dersom vi trekker inn den såkalte 80/20-regelen, altså at 80 prosent av omsetningen kommer fra 20 prosent av kundene (firmareiser/-avtaler), så betyr 80 prosent av 47 milliarder kroner i underkant av 35 milliarder.

La oss anta at de 20 prosent har en kundelojalitet/gjenjkøpsrate på 95 prosent. Et 5-prosentpoengs fall vil da, alt annet like, bety en halvering av omsetningen fra dette segmentet. Det betyr konkurs.

Bottom line: gjenkjøp på grunn av høy driftskvalitet og service vil falle. SAS må bruke mye tid, energi og reklame for å vinne dem tilbake eller vinne nye kunder. Investorene vet at sannsynligheten for å gjenta tidligere kontantstrømmer, er vesentlig redusert og vil gi mindre appetitt for å investere.

Til 3: Den virkelige verdien i SAS ligger i eurobonus-programmet. (For) mange kunder kjøper SAS på grunn av poengsamling som kan omsettes i økt kundestatus og private fordeler. Men når punktene 1 og 2 rakner, skal det svært mye irrasjonalitet til for å forbli kunde av SAS. Det betyr at limet, som eurobonus-programmet representerer, blir utvannet og vil glippe.

Bottom line: når punktene 1 og 2 faller, vil kundelojaliteten falle som en stein. Investorene ser dette og vil være mer tilbakeholdne med å investere.

Lite innovative SAS?

Data fra Norsk kundebarometer (BI) viser en kundetilfredshet i 2022 på 73 (skala fra 0 til 100). Det vil si tilfredse, men likegyldige. Data fra Norsk innovasjonsindeks (NHH) viser en opplevd innovasjonsevne og relativ attraktivitet på henholdsvis 53 (skala fra 0 til 100) og 66.

Bottom line: SAS oppleves av sine kunder som lite innovative og dermed lite attraktive i markedet. I praksis betyr det at kundeatferden er basert på bonusprogram og firmaavtaler. For å vinne kundene tilbake og slutte å blø 100mill/dag, må de avblåse streiken og visse til sine kunder at ansatte og ledere er i samme båt/fly og vil sammen sikre fremtidig omsetning og lønnsom drift. Tilfredse medarbeider gir tilfredse kunder. Nå har ingen av delene.

Powered by Labrador CMS