Synspunkt

Hvis du vil ha kreative ansatte, må de oppleve at de har ryggdekning fra ledelsen, skriver Ole Fredrik Norbye. Foto: Shutterstock

Synspunkt | Ole Fredrik Norbye: Ledere kaster penger ut av vinduet – ansatte kjeder seg

Hvis kreativitet er så viktig, må ledere ta ansvar for å forvalte den. Det betales nemlig mye lønn til ansatte som ikke får brukt kreativiteten sin, skriver Ole Fredrik Norbye.

Publisert Sist oppdatert

­Ole Fredrik Norbye er foredragsholder og førstelektor ved NLA Høgskolen.

Lyst til å sende oss et innlegg? E-post-adressen er synspunkt@dagensperspektiv.no

SYNSPUNKT: Lønn er den største kostnaden i norske bedrifter. Hver måned utbetales milliarder av kroner til norske lønnstagere. Arbeidsgiverne håper at det som investeres i lønn, skal gi verdi til bedriften.

World Economic Forum fremhever at de ansattes kreativitet er noe av det viktigste du som arbeidsgiver betaler for. Hvis kreativitet er så viktig, må ledere ta ansvar for å forvalte den. Det betales nemlig mye lønn til ansatte som ikke får brukt kreativiteten sin.

Forvaltning handler om å ta vare på og sørge for at noe blir brukt riktig. Det handler også om å utnytte potensialet som ligger i en ressurs.

«Veldig mange arbeidstagere bruker ikke sin kreativitet, fordi ledere ikke forvalter den godt.»

I dag er det mye ubrukt kreativt potensiale i norsk arbeidsliv. Veldig mange arbeidstagere bruker ikke sin kreativitet, fordi ledere ikke forvalter den godt.

Hvis kreativiteten blir liggende ubrukt over lengre tid, blir det til slutt så kjedelig at dine ansatte kanskje pakker sammen og reiser til et sted der de kan ha det litt mer gøy på jobb.

Så kreativitet handler om lønnsomhet, men også om å beholde dine beste ansatte.

Risiko og investeringer

Vi møter mange problemer på jobb. En god del av dem kan vi løse på gamle måter. Men noen må vi løse på måter vi ikke har prøvd før.

For kanskje finnes det bedre måter å løse gamle problemer på? Det er da vi trenger kreativiteten.

Men siden kreativitet handler om noe nytt – så kommer det med en risiko. Det er mulig at løsningen ikke funker. Ansatte som bruker tid og ressurser på kreativt arbeid, kjenner på dette. De vet at de kan bli stilt til ansvar for risikoen.

Hvis du vil ha kreative ansatte, må de oppleve at de har ryggdekning fra ledelsen. Hvis mottoet er «vinn – eller – forsvinn» så er det ingen i bedriften som tør å ta sjansen på å prøve noe nytt.

Å bli kastet i en brønn...

Men selv om ledelsen kan ønske kreativitet, er det andre sosiale omkostninger på innovativ adferd. Misunnelse og jantelov fra kollegaer.

Du husker kanskje historien om Josef i bibelen? Favorittsønnen til Jakob som ble kastet i brønnen av misunnelige brødre?

«Det at noen støtt og stadig skal stikke seg frem med nye måter å gjøre ting på, kan være veldig irriterende for noen. Resultatet kan bli at de som kommer med nye tanker, blir uglesett på arbeidsplassen.»

Mange kreative personer opplever lignende behandling fra kollegaer. Det at noen støtt og stadig skal stikke seg frem med nye måter å gjøre ting på, kan være veldig irriterende for noen.

Resultatet kan bli at de som kommer med nye tanker, blir uglesett på arbeidsplassen – fordi de blir sett på som «besserwissere» som til stadighet skal stikke seg frem. Ledere må være klar over disse omkostningene og gi tilstrekkelig støtte til de i organisasjonen som ønsker å være kreative.

Og ledere bør aktivt oppmuntre til en kultur som verdsetter og belønner innovasjon, samtidig som de håndterer misunnelse eller motstand fra kollegaer på en konstruktiv måte.

Hva lønner seg i din bedrift?

De fleste bedrifter og organisasjoner sier at de satser på innovasjon og at de vil ha nye tanker. Men i praksis er det ikke alltid slik.

På noen arbeidsplass skjønner nemlig de ansatte at det som egentlig er lurt er å sitte stille i båten, ikke stikke seg frem og følge den interne kulturen på en lydig måte. På slike arbeidsplasser er det få som tør å gi seg i kast med nye ideer og sette i gang med prosjekter med risiko.

«Ledere bør aktivt oppmuntre til en kultur som verdsetter og belønner innovasjon, samtidig som de håndterer misunnelse eller motstand fra kollegaer på en konstruktiv måte.»

Og med null risiko, er det lite som kan gå galt, men det er ikke mye gøy som kan skje heller. Vi trenger risiko – men ledernes ansvar er å redusere den potensielle negative belastningen på de ansatte.

Ledere har forvaltningsansvar

Det snakkes mye om forvaltningsansvar og bærekraft i dag. Kreativitet må også forvaltes. Det er alt for verdifullt til å bli overlatt til tilfeldigheter.

Ledere må innse at de ansatte sitter på ressurser og ferdigheter som enda ikke er synlige for dem. Og kanskje er grunnen til det at de ansatte ikke tør å kaste seg utpå med ideer og nye tanker.

«Kreativitet må også forvaltes. Det er alt for verdifullt til å bli overlatt til tilfeldigheter.»

Kreativiteten til ansatte er like viktig som økonomiske investeringer, og det er nødvendig med målrettet innsats for å effektivt forvalte denne ressursen.

Ved å skape en kultur som verdsetter og belønner innovasjon, samtidig som de gir støtte og beskyttelse til ansatte som tør å tenke utenfor boksen, kan ledere bidra til et miljø der kreativitet blomstrer – og hvor det oppstår nye fantastiske løsninger.

Da vil pengene du som leder investerer i dine ansatte, gi bedre avkastning, og dere får det antagelig litt morsommere på jobb.

Powered by Labrador CMS