Synspunkt

Hele 9 av 10 kunder påpeker viktigheten av å vite når de kommuniserer med kunstig intelligens versus mennesker, skriver Jens Conradi. Foto: Metamorworks | iStock Photo

Synspunkt | Jens Conradi: Kunstig intelligens-revolusjonen er en tillitsrevolusjon

Det er én ting vi ikke trenger spåkule til for å kunne konkludere: Norske selskaper må få på plass en digital strategi som skaper motstandsdyktighet og ruster oss til å møte nye forventninger fra både kunder og ansatte i tiden framover, skriver Jens Conradi.

Publisert Sist oppdatert

­Jens Conradi er Norgessjef i Salesforce.

Lyst til å sende oss et innlegg? E-post-adressen er synspunkt@dagensperspektiv.no

SYNSPUNKT: I fjor var året da generativ kunstig intelligens (KI) for alvor inntok det norske næringslivet. Når vi nå leser 2024 på kalenderen, er vi kommet dit at det bare er et tidsspørsmål før teknologien berører hver eneste avdeling og arbeidsoppgave på tvers av bedriften.

Det neste store spranget vil handle om språkmodeller og muligheten til å automatisere beslutningsprosesser og arbeidsflyt.

Fra å gjøre enklere oppgaver som å skape innhold og analyser, vil KI om ikke lenge kunne utføre kompliserte prosesser som før var forbeholdt mennesker.

En tillitsprøve

Med rette har forbrukere løftet sine bekymringer rundt etisk bruk av bedrifter som innfører KI som arbeidsverktøy. Det etiske ansvaret ligger på hver enkelt bedrift, og for dem som prioriterer dette nå, kan god og ansvarlig bruk bli et konkurransefortrinn.

«Hele 9 av 10 påpekte viktigheten av å vite når de kommuniserer med kunstig intelligens versus mennesker.»

Enundersøkelse som nylig ble gjennomført av Salesforce, viser at det er noen forholdsvis enkle skritt et selskap kan ta for å ivareta tillitsforholdet med sine kunder – uten å ofre innovasjon.

Blant annet svarte nesten 6 av 10 av kundene at de ville fått mer tillit hvis de opplevde større åpenhet rundt bruk av KI.

Hele 9 av 10 påpekte viktigheten av å vite når de kommuniserer med kunstig intelligens versus mennesker. Over halvparten ville i tillegg vært mer komfortable med KI-teknologien dersom det var menneskelig validering involvert.

Det er nærliggende å trekke konklusjonen at i fremtiden vil en åpen, etisk og transparent bruk av generativ KI være det som skiller et selskap positivt ut fra mengden.

Behov for digital strategi

Fremtiden vil bli preget av kunstig intelligens. Det vil endre måten vi tilnærmer oss alt fra kundeservice til rutineoppgaver og analyse på. I mange tilfeller vil kunstig intelligens være en forutsetning for å levere på nye forventninger hos ansatte og kunder gjennom personlig, rask og relevant service.

Men mulighetsrommet vil ikke lenger være der om vi slurver i forarbeidet.

«Kun 57 prosent av kundene har tillit til selskapets håndtering av kunstig intelligens. Det burde i seg selv være en vekker for norske ledere.»

Oppsiktsvekkende nok svarer 76 prosent av kundene i undersøkelsen at de har tillit til selskapets produkter og tjenester, mens kun 57 prosent har tillit til selskapets håndtering av kunstig intelligens.

Det burde i seg selv være en vekker for norske ledere.

Skal vi lykkes med generativ KI, må det ligge en god digital strategi i bunn - en strategi preget av åpenhet rundt bruk av KI. De selskapene som evner å prioritere dette allerede nå, vil få et stort konkurransefortrinn når vi nå går inn et nytt og spennende teknologiår.

Powered by Labrador CMS