Ledelse

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har bedt om innspill til den kommende stortingsmeldingen om kvalitet i høyere utdanning. Bedre ledelse vil hjelpe, tror ekspertene i NOKUT.

Eksperter vil ha bedre ledelse i utdanningssektoren

Publisert Sist oppdatert

Utdanningssektoren grubler for tiden på hvordan utdannings-kvaliteten kan styrkes.

– Utdanningsledere har en nøkkelfunksjon. Det er lederne som må sikre kvaliteten.

Det sier fagsjef i NOKUT Ole-Jacob Skodvin. Han skiller mellom to typer ledere i UH-sektoren. Toppsjefene med strategisk ansvar og lederne på lavere nivåer som ofte sitter med det pedagogiske ansvaret.

– Det er på det sistnevnte det ofte kommer til kort, sier Skodvin.

NOKUT har observert flere eksempler på at de som er satt til å sette sammen et bachelorprogram, for eksempel i sosiologi eller statsvitenskap, alt for ofte knytter fagene opp til egne interesser og ekspertise.

– Mange er opphengt i sitt emne. Det er forståelig, men emnene må henge sammen - pakken må være designet for å heve kvaliteten - og det er den ikke alltid, sier han.

Skodvin tror helhetlig ledelse, altså at ledere på alle nivåer har lik oppfatning og jobber mot de samme målene, vil bli helt nødvendig. Men det krever at utdanningsledelse faktisk blir prioritert av den sentrale ledelsen ved universitetene og høyskolene. Skodvin er optimist.

– Jeg tror dette er i ferd med å skje nå, sier han.

Flere i sektoren har begynt å snakke høyt om å heve statusen til gode undervisere. Det er på høy tid. Undervisning har lenge vært ansett som mindre viktig enn å hevde seg innen forskningen. En viktig grunn kan være den økende arbeidsledigheten, tror Skodvin.

– Nå blir man mer opptatt av å få folk ut i arbeidslivet - god undervisning prioriteres, sier han.

Merittering

Premiering er en nødvendig del av statushevingen. Tidligere i år foreslo et utvalg ved NTNU og UiT å innføre merittering av akademisk ansatte som er flinkere undervisere. Denne ordningen vil organiseres lokalt ved lærestedene.

NOKUT peker på flere andre modeller i sitt høringssvar som kan gjelde for hele landet.

Leder for senteret for fremragende undervisning, Helen Bråten i NOKUT, forklarer:

– I Storbritannia innførte de i 2015 en ny ordning på nasjonalt nivå for å premiere rektorer og andre toppledere i akademia for å fremme kvalitet i hele sektoren, sier hun.

Dessuten har man også en ordning som premierer gode undervisere og institusjonen de stammer fra, direkte på nasjonalt nivå.

– Vi har ikke dette i Norge i dag, sier Bråten.

NOKUT-ekspertene tror både tiden og UH-sektoren er moden for denne typen innspill nå.

Skodvin får det siste ordet: – Målet på sikt må være å jobbe tydeligere med ledelse for å fremme en kvalitetskultur.

Powered by Labrador CMS