Illutsrasjonsfoto. 

NTB-scanpix. 

Alle lærere og lektorer må få kompetansepåfyll

Publisert: 11. september 2017 kl 14.59
Oppdatert: 11. september 2017 kl 15.03

Kari Sollien er leder i Akademikerne.

SYNSPUNKT: Kunnskap blir bare viktigere og viktigere framover, og da må lærernes og lektorenes kompetanse heves. Vi må også gjøre det mer attraktivt å bli lærer. Da blir det for lettvint å senke inntakskravene til lærerutdanningen, slik Magne Lerø ønsker.

Vi mener i likhet med statssekretær Bjørn Haugstad fra Høyre at høye inntakskrav må til, slik han skriver i sitt tilsvar til Lerø. Han viser også til at regjeringen har laget bedre stipendordninger for etter- og videreutdanning for ansatte i skolen uten lærerutdannelse. Her mener vi regjeringen må gå lenger.

Tiltaket er selvsagt bra, men regjeringen nøyer seg med å løfte bunnlinjen. Etter- og videreutdanningstilbudene er myntet på lærere som ikke har fordypning i fagene de underviser i. Akademikerne krever at alle lærere og lektorer får kompetansepåfyll for å holde seg faglig oppdaterte i langt større grad enn i dag.

Nå er det på tide at alle lærere og ­lektorer får en rett og plikt til faglig videre­utvikling

Norske elever har digital kompetanse på nivå under OECD-snittet. Den tekniske kompetansen elevene har, får de på fritiden – ikke på skolen.

Annonse

Mange lærere og lektorer er ikke rustet til å undervise i en verden som blir stadig mer digitalisert. De trenger påfyll av kompetanse for å løfte elevene til et tilfredsstillende teknologisk nivå.

De siste årene er det gjort mye for å heve kompetansen i skolen, men det er på ingen måte nok. Nå er det på tide at alle lærere og lektorer får en rett og plikt til faglig videreutvikling.
 
 

Synspunkt
søn 20.02.2022 23:47

Skriv til DP Synspunkt


Del dine meninger med ledere og andre ressurspersoner i arbeids- og samfunnsliv? Skriv til DP SYNSPUNKT.

Les alle synspunkt her.