Arbeidsliv

Av de 900 virksomhetene Fafo har undersøkt, finner forskerne at 42 prosent av virksomhetene har mulige brudd på arbeidsmiljøloven når det gjelder midlertidig ansettelser.

Dagens regler for midlertidige ansettelser brytes i stor stil

Kommunene og helsesektoren er verstingene på å bryte loven. Flere gjør det også med vitende vilje. – Regelverket er for komplisert når det gjelder midlertidige ansettelser, svarer sektorene.

Publisert Sist oppdatert

En ny undersøkelse fra Fafo viser at svært mange virksomheter bryter reglene for bruk av midlertidige stillinger.

Av de 900 virksomhetene Fafo har undersøkt, finner forskerne at 42 prosent har mulige brudd på arbeidsmiljøloven når det gjelder midlertidig ansettelser.

Få arbeidstakere forsøker også å endre på situasjonen når de er urettmessig midlertidig ansatt, mest sannsynlig fordi de er redde for å ikke få fortsette i jobben dersom de sier ifra.

Store deler av lovbruddene som Fafo peker på foregår i kommunene og fylkene. Spesielt innenfor helse og sosialtjenester.

Avdelingsdirektør i KS, Anne-Cathrine Hjertaas, kjenner seg ikke igjen i kritikken.

– Dette er første gang jeg har følt behov for å diskutere metodene som er brukt for å lage denne rapporten. Vi er veldig ubekvemme og overrasket. KS kjenner oss ikke igjen i disse funnene, sier hun under rapportlanseringen.

Verst i kommunene

Foto Fafo-forsker Jørgen Svalund.

42 prosent av 900 virksomheter driver med ulovlige ansettelse, slår Fafo fast i sin rapport.

– Hovedårsaken til at virksomhetene bryter loven er for å fylle vikariater og behov for ekstra kapasitet, sier Fafo-forsker Jørgen Svalund som torsdag la fram funnene.

Rapporten viser at 4 prosent av virksomhetslederne med vitende vilje bryter loven om midlertidig ansettelse.

Andelen er svært høy innenfor kommunal- og fylkeskommunal sektor hvor 7 prosent svarer vet at de bryter loven. 5 prosent innenfor helse og sosialtjenester svarer det samme.

Innen det private er det kun 3 prosent som vet at de svarer at de vet at de bryter loven.

– Mange svarer også at de vet at de befinner seg i en gråsone. Det svarer 9 prosent innen helse og 10 prosent innen kommunal, fylkeskommunal, skoler og administrativ sektor, sier Svalund.

Mellom 40.000 og 65.000 midlertidige ansatte i privat sektor, kommunal sektor og helseforetakene har stillinger som Fafo ikke finner en klar begrunnelse for.

Derfor bryter de loven

Foto Avdelingsdirektør KS Anne-Cathrine Hjertaas.

Fafo har også spurt arbeidsgiverne hvorfor de benytter seg av midlertidige ansettelser. De lovlige begrunnelsene for å benytte seg av midlertidig arbeidskraft er:

Arbeidsgiveres grunn til å ansette folk midlertidig:

  • For å fylle vikariater

  • Arbeidsmarkedstiltak

  • Praksisplasser/utplassering av Nav

  • For å fylle behov for ekstra kapasitet

  • For å fylle behov for spesialkompetanse i en begrenset periode

  • Denne type oppgaver faller utenfor vår kjernekompetanse

Noen svarer også at de har behov for å få arbeidstidsordninger til å gå opp. Dette er spesielt innenfor helsesektoren. Andre svarer at de ikke klarer å rekruttere kvalifisert arbeidskraft til faste ansettelser. Begge disse grunnene ligger i gråsonen av lovverket.

Fafo fant også ut at noen av begrunnelse for midlertidig ansettelser er klare brudd på loven.

Begrunnelsene her var:

  • Som en del av den løpende virksomheten

  • For å teste ut personer for fast ansettelse

  • For å få mindre administrasjon og oppfølging

  • Fordi det er billigere

 

Komplisert regelverk

Foto Rådgiver i Virke Anette Brinchmann Pollen.

Det har de siste årene vært rettet oppmerksomhet mot ulike utfordringer og problemstillinger knyttet til midlertidige ansettelser og innleie av arbeidskraft fra bemanningsforetak.

Under slike omstendigheter oppstår utfordringer knyttet til håndhevelse av reglene om adgang til slike ansettelser.

Arbeids- og sosialdepartementet ønsket derfor en gjennomgang av hvordan virksomhetene forholder seg til reglene, og av hvorvidt gjeldende håndhevingsmekanismer er tilstrekkelig tilpasset dagens situasjon.

Anne-Cathrine Hjertaas i KS går ikke med på premisset om at noen arbeidsgivere «går inn for å jukse».

– Premissene for denne diskusjonen er helt feil. Våre ledere ønsker å drifte lovlig, men det er en del ting som er vanskelig. Regelverket er kompleks og komplisert, sier hun.

Hun får støtte fra Anette Brinchmann Pollen som er rådgiver i Virke. Hun er også overrasket over at Fafo konkluderer som de gjør.

– Måten arbeidsmiljøloven er utformet på er problematisk. Den er for komplisert når det gjelder midlertidige ansettelser. Vi har for det meste småbedrifter med de ansatte. Lederne av disse virksomhetene har ingen juridisk bakgrunn og jobber i stor på golvet. Vi har fått signaler fra våre medlemmer om at de er i tvil om det er en lovlig midlertidig ansettelse.

Vet at de jukser

Foto Medlem i arbeidsutvalget til Fagforbundet Anne Green Nilsen.

Anne Green Nilsen fra Fagforbundet syns tallene fra undersøkelsen er spennende.

– Noen ledere vet at de jukser litt og andre gjør ikke det. Noen ledere prøver å hindre at arbeidstakerne ikke skal få rettighetene sine. Det er bevisst juksing.

Hun tror også at flere midlertidige ansatte ikke tør å si i fra om at arbeidsforholdet deres er ulovlig.

– Når du ikke er fast ansatt er du ikke den som fremmer krav. Du tør ikke. Disse menneskene risikerer å bli kastet ut dersom de sier ifra, sier hun.

Foto Forbundsleder i Negotia Monica A. Paulsen.

Forbundsleder i Negotia Monica A. Paulsen syns ikke funnene er svært overraskende.

– Det er mangel på kompetanse rundt regelverket. Det er en fordel når man ikke har kompetanse fordi da kommer man unna med gråsonebrudd.

Hun mener dette handler om et holdningsspørsmål.

– Hvis vi aksepterer dette gang på gang, flytter det grensene for hva som er akseptabelt, sier hun.

Powered by Labrador CMS