Ledelse

Slik leder du en usikker ansatt

Publisert Sist oppdatert

En persons selvsikkerhet kan ha mye å si for motivasjonen og i sin tur prestasjonen. Men hva gjør du som leder hvis du ser at noen sliter med troen på seg selv?

Usikre ansatte kan være både vanskelige å evaluere, veilede og utvikle, mye fordi de er så opptatt av hvordan de blir oppfattet av andre. Det blir så viktig ikke å framstå svak, at de enten ikke makter å ta til seg tilbakemeldinger eller unngår situasjoner med tilbakemeldinger totalt. På den måten unngår en usikker ansatt mulighetene sine til å forbedre seg, skriver Ethan Burris, førsteamanuensis ved Universitetet i Texas, til Harvard Business Review.

Lederen kan derfor være en støttespiller for å få den usikre ansatte til å se seg selv i et bedre lys, og gjøre seg åpen for feedback og konstruktiv kritikk.

Er det usikkerhet?

Før man går i gang og «behandler» den usikre ansatte må man som leder finne ut om det faktisk er mangel på selvsikkerhet det dreier seg om. Det kan være mange andre ting enn usikkerhet som påvirker prestasjoner, og det kan være mange ting som ser ut som usikkerhet men som egentlig kan være mye annet. Beskjedenhet trenger ikke å bety usikkerhet, for eksempel.

– Du må forstå hva du skal løse før du begynner å løse det, skriver Burris.

Ærlighet og tillit

Hvis en ansatts usikkerhet har blitt et problem, så gjelder det ifølge Burris å fortelle den ansatte om dette for å illustrere hvorfor du tar det opp. I stedet for å gå rett på sak og si «du er for usikker», så er det nødvendig å illustrere hvorfor det er et problem, for eksempel hvis usikkerheten fører til aggressivitet.

Deretter gjelder det å bygge den nødvendige tilliten for å takle denne utfordringen sammen med medarbeideren. Vær interessert og støttende, og vis at du bryr deg, skriver Burris.

Klare forventninger og spesifikke tilbakemeldinger

En person som sliter med usikkerhet kommer sannsynligvis til å ha en del flere spørsmål enn en «sikker» ansatt ville hatt. Du må derfor være nøye på å forklare godt og svare på disse spørsmålene, men det er også viktig at du er klar på hva du forventer at den ansatte skal greie av selvstendig arbeid og beslutningstaking i tiden som kommer, skriver Burris.

For å hjelpe den usikre medarbeideren å bli mer selvgående er det også viktig å gi så tydelige tilbakemeldinger som mulig. «Bra» og «dårlig» er ikke konstruktivt for en usikker medarbeider. Hen må få vite hva hen har gjort bra, hva hen har gjort dårlig, og hvorfor dette var bra eller dårlig, skriver Burris.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS