Ledelse
Kjetil Kristiansen (t.h.) og Bjørnar Skas i EY mener at teknologiske nyvinninger må drives fram av HR selv hvis de skal ha god effekt.
Jon Marius Roald
– HR kan lære mye av tjenestedesign
HR er ikke så strategiske av seg i dag, men når automatiseringen kommer gjelder det å være klare, ifølge Bjørnar Skas og Kjetil Kristiansen i EY.
Hvordan investerer man i sine ansatte for å best nå de organisatoriske målene i virksomheten? De menneskelige spørsmålene kommer oftere på den strategiske agendaen. Men de kommer ikke alltid fra HR, ifølge Bjørnar Skas, direktør for People Advisory Services i konsulentselskapet EY og Kjetil Kristiansen, senior manager i samme avdeling.
– For eksempel, når det snakkes om digitalisering, hva innebærer det egentlig for virksomhetene og det store bildet? Vi vet at det fordrer ny kompetanse, men ikke nødvendigvis hva og hvor mye. Og hvordan kommer det til å påvirke kulturen, tjenestene vi leverer, måten vi samhandler på og alt annet som påvirker oss som organisasjon? Dette er noen av de store spørsmålene som vi ofte ser at toppledelsen har fått opp øynene for, forteller Skas.
– HR, derimot, stiller ikke disse strategiske spørsmålene i like stor grad. Og hvorfor gjør de ikke det? I praksis ser vi at HR ikke har den strategiske posisjonen de sier at de har. Og når det gjelder spørsmål rundt organisasjon og kultur så er nok HR enda lenger unna ballen.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP