Nyskaping
Advokatfirma tilbyr juss digitalt
Advokatfirmaet Help tilbyr sine klienter digitale løsninger som chat-tjeneste gjennom en egen digital kundeportal.
Advokatbransjen er ikke akkurat kjent for å være frontløpere i teknologiutviklingen. Onde tunger mener mange norske advokater fortsatt sliter med å lære seg telefaxen.
Men Advokatfirmaet Help har tatt grep. De har opprettet en egen kundeportal for digitale tjenester. Først ut var opprettelse av samboerkontrakt der advokatkonsultasjonen skjer via chat. Dette mener selskaper selv de er først med her i landet.
I hele desember har Help, som et prøveprosjekt, tilbudt gratis samboerkontrakt med tilhørende veiledning på sine nettsider. Om brukerne har stått fast, har de kunnet chatte med advokater som hjelper dem, skriver Advokatbladet.
– Samboeravtalen er bare starten. Vi skal gjøre det samme med et titalls andre juridiske dokumenter også, så de blir like enkle og tilgjengelige. Det mener vi er helt nødvendig for å henge med i konkurransen fremover, sier informasjonssjef Dag Are Børresen i Help.
Samboeravtalen er bare starten. Vi skal gjøre det samme med et titalls andre juridiske dokumenter også
– Ved hjelp av Helps nye, digitale kundeportal kan kunden lettere følge status i saken sin, forklarer juridisk direktør Tore Strandbakken.
– Gjennom portalen skal man enkelt kunne være i dialog med advokaten i saken sin, og se alle sendte brev og svar på disse, slik at man slipper å purre advokaten på hva som er siste trinn i saken, sier han.
Help har satt seg som mål å være best på digitale tjenester, og legger ned «ganske store ressurser» i å skape kundevennlige portaler og løsninger, forteller Strandbakken til Advokatbladet.