akademikerne
Alle lærere og lektorer må få kompetansepåfyll
På lederplass i Dagens Perspektiv nylig, påpeker ansvarlig redaktør Magne Lerø at den norske skolen har for mange ukvalifiserte lærere, og mener inntakskravene til lærerutdanningen er blitt for høye, skriver leder i Akademikerne, Kari Sollien.
Kari Sollien er leder i Akademikerne.
SYNSPUNKT: Kunnskap blir bare viktigere og viktigere framover, og da må lærernes og lektorenes kompetanse heves. Vi må også gjøre det mer attraktivt å bli lærer. Da blir det for lettvint å senke inntakskravene til lærerutdanningen, slik Magne Lerø ønsker.
- Magne Lerø: Flere ukvalifiserte
Vi mener i likhet med statssekretær Bjørn Haugstad fra Høyre at høye inntakskrav må til, slik han skriver i sitt tilsvar til Lerø. Han viser også til at regjeringen har laget bedre stipendordninger for etter- og videreutdanning for ansatte i skolen uten lærerutdannelse. Her mener vi regjeringen må gå lenger.
Tiltaket er selvsagt bra, men regjeringen nøyer seg med å løfte bunnlinjen. Etter- og videreutdanningstilbudene er myntet på lærere som ikke har fordypning i fagene de underviser i. Akademikerne krever at alle lærere og lektorer får kompetansepåfyll for å holde seg faglig oppdaterte i langt større grad enn i dag.
Nå er det på tide at alle lærere og lektorer får en rett og plikt til faglig videreutvikling
Norske elever har digital kompetanse på nivå under OECD-snittet. Den tekniske kompetansen elevene har, får de på fritiden – ikke på skolen.
Mange lærere og lektorer er ikke rustet til å undervise i en verden som blir stadig mer digitalisert. De trenger påfyll av kompetanse for å løfte elevene til et tilfredsstillende teknologisk nivå.
De siste årene er det gjort mye for å heve kompetansen i skolen, men det er på ingen måte nok. Nå er det på tide at alle lærere og lektorer får en rett og plikt til faglig videreutvikling.