Samfunn
Digitaliseringen går tregt
Norge faller på rangering over digitalisering av offentlig sektor. Både Sverige, Danmark og Estland er bedre enn oss.
Norge henger etter når det kommer til digitalisering av tjenester i offentlig sektor.
Dette viser tall fra rapporten Omstillingsbarometeret 2017 som Abelia, NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter, lanserer denne uken. Rapporten viser at digitaliseringen i offentlig sektor i Norge går tregere enn i andre land. Mens land som Storbritannia og Sverige går kraftig frem i målingen, havner Norge på 19.plass – ned fra 14. plass i målingen året før. Administrerende direktør i Abelia, Håkon Haugli, er bekymret for utviklingen:
– Mye offentlig digitalisering har hittil handlet om å sette strøm på papir. Vi er knapt i gang med den digitaliseringen som virkelig vil ha betydning for folks liv og produktiviteten i samfunnet innen helse, transport og utdanning, sier Haugli.
De 29 landene som er vurdert i undersøkelsen er OECD-land, samt enkelte land i Asia. Tallene fra Abelia sitt omstillingsbarometer står i kontrast til spørreundersøkelsen til konsulentfirmaet Sopra Steria foretok i fire europeiske land i fjor. Her havner Norge på topp når det kommer til hvordan befolkningene i landene ser på graden av digital utvikling hos landets myndigheter.
Haugli understreker at det allerede gjøres mye for å digitalisere offentlig sektor i Norge, men at bedre og raskere løsninger i andre land er grunnen til at Norge havner langt ned på listen:
– Det handler i bunn og grunn om at vi må gjøre mer, og at vi må bli raskere. Regjeringen har framsatt noen gode mål i Digital agenda for Norge. Nå er det viktig at den enkelte leder ser mulighetene og har kompetanse til å implementere gode digitale løsninger, og at myndighetene bevilger penger til dette, sier Haugli.
Vi er knapt i gang med den digitaliseringen som virkelig vil ha betydning for folks liv
Han mener en rask bedring på feltet er viktig for at Norge skal klare å levere gode nok løsninger i tiden som kommer:
– Konsekvensen hvis Norge fortsetter å henge etter er at vi, som forbrukere, ikke får så gode løsninger som vi kunne fått. Det å ha gode offentlige løsninger er også viktig for næringslivet i den forstand at de kan eksporteres til utlandet, sier Haugli.
Ikke overrasket
I fjor la kommunal- og moderniseringssminister Jan Tore Sanner fram stortingsmeldingen Digital agenda for Norge. Her trekkes teknologiutvikling og digitalisering av offentlig sektor fram som en drivkraft i forvaltnings og tjenesteutviklingen. Administrerende direktør i IKT-Norge, Heidi Arnesen Austlid, er ikke overrasket over resultatene som kommer fram i undersøkelsen:
– Digitalisering er nødvendig for at vi skal kunne opprettholde velferden, mener hun.
– Norge har investert mye politisk kraft for å få fart på digitaliseringen, men det er skjedd på et statlig nivå, ikke kommunalt. Dette betyr at kommunesektoren er på et nivå hvor de skjønner at ting må digitaliseres, men de skjønner ikke hvordan, sier Austlid.
Austlid i IKT Norge mener det er nødvendig for kommunene å tenker mer helhetlig når det kommer til digitale løsninger enn de gjør i dag:
– I dag ser vi liten grad av helhetlige digitale løsninger. I stedet brukes mye tid og ressurser på å gjøre manuelle prosesser elektroniske. Men dette gir verken ressursbesparelser, eller gevinst i form av bedre tjenester for den enkelte, sier Austlid.
Hun mener bedre lederkompetanse og bedre forståelse av hva effektiv digitalisering er må til for å endre utviklingen, og trekker fram den danske modellen for digitalisering i offentlig sektor som noe Norge bør strekke seg etter:
– Norge har alle muligheter til å komme seg opp på den digitale pallen. Men vi har lukket øynene for lenge. Konsekvensen hvis vi ikke gjør noe med dette, blir at vi ikke klarer å levere tilfredsstillende løsninger til befolkningen og næringslivet. Men digitalisering er noe som må skje – det er nødvendig for at vi skal klare å opprettholde velferden, avslutter Austlid.