Nyskaping

TAIWAN: Det er ingen tilfeldighet at Visedos trekker frem hybridfergen i Taiwan, for Rauma mener at det er Asia som kommer til å gå foran i elektrifiseringen av transportbransjen.

Finsk batteriløsning for klimaverstingene

Ny batteriteknologi utviklet av finske Visedo gjør nå at ferger, trailere og store anleggsmaskiner kjører elektrisk.

Publisert

Helsinki (Dagens Perspektiv):

Asiatiske aktører jubler høyest for nyvinningene som endrer styrkeforholdet til vestlige produsenter av trailere, skip og anleggsmaskiner.

Her hjemme handler el-bildebatten om Tesla-kjørere i kollektivfeltene. I Finland er den mest interessante fortellingen om elektriske kjøretøyer knyttet til direktør Kimmo Rauma i teknologiselskapet Visedo, og hans mål om å gjøre tungtransporten og selv de største anleggsmaskinene elektriske. Han mener at det med Visedos batteriteknologi vil være mulig å halvere klimagassutslippene fra de virkelige klimaverstinegene; trailere, fly- og skipstrafikk.

Premissleverandør

Hele 40 prosent av klimagassutslippene fra transportsektoren kommer fra disse, men ifølge Rauma er det nå håp om en rask endring. Motorene, elektriske og hybridversjoner, som Visedo har utviklet i den sørøstfinske byen Lappeenranta, bærer bud om grønnere tider. Visedo har siden starten i 2009 utviklet stillegående motorer med stor yteevne. Og Rauma har satset tungt på å overbevise asiatiske selskap om batterienes fortreffelighet, og miljømessige fortrinn.

Foto BBC SOM AGENT: I høst fikk Kimmo Rauma, direktør i Visedo og elektrifiseringens fremste forkjemper i Norden, eksponert sine forretningsideer på BBC World. To måneder senere er Visedo en del av industrigiganten Danfoss. (Skjermdump: BBC)

Nå anerkjennes Visedo fullt ut også i det nordiske markedet, og i november ble selskapet en integrert del av den danske teknologigiganten Danfoss som til sammen teller 26.000 ansatte i over 100 land. Slik Rauma ser det betyr det at Visedos teknologi har en enda større mulighet til å få bukt med forurensningene knyttet til tungtransport, til vanns og til lands, og anleggsarbeid knyttet til blant annet mineralutvinning. I enda større grad enn tidligere blir Visedo en premissleverandør for det grønne skiftet. Eric Alström, President i Danfoss Power Solutions, uttalte at med Visedo om bord vil arbeidet med miljøvennlige elektriske løsninger intensiveres i tråd med stadig strengere utslippsreguleringer for transportbransjen.

Les mer:

BBC som utstillingsvindu

Ett av Visedos referanseprosjekter er sommerens leveranse av Asias første hybridferge, en passasjerferge i Taiwan, men før det har Visedo utviklet motorene til elektriske busser og landbruksmaskiner både i Finland og en rekke andre land.

Nylig fikk Rauma bruke BBC Worlds programpost Business Live som utstillingsvindu for sine idéer. Til imponerte programledere kunne han fortelle at takket være finskutviklet teknologi er det mulig for hybridfergen i den taiwanesiske millionbyen Kaohsiung å lade batteriet på bare seks minutter. Fergen med Visedos motor er enn så lenge en fremmed fugl i havnebassenget, der et enormt nett av dieselferger er en nødvendighet for at byen skal fungere. At det blir flere ferger med Visedo-teknologi om bord er forventet, for myndighetene i Taiwan ser med skrekk på tallmaterialet fra Hong Kong, ikke langt unna, som viser at luftforurensingen tar livet av 3200 personer hvert år.

Norge ikke på innovasjonspallen

Nina Harjula, Visedos kommunikasjonssjef, har fulgt det nordiske innovasjonsbildet over lang tid, blant annet som tidligere sjef i Nordic Innovation Accelerator, et internasjonalt cleantech-nettverk. Slik hun ser det, er Finland en klar nordisk cleantech-mester med Danmark på andre- og Sverige på tredjeplass.

– Norge har ikke stått frem, og har ikke gjort seg internasjonalt bemerket, sier Harjula til Dagens Perspektiv.

Finland har hatt en nasjonal cleantech-strategi fra 2012, og målet er at landet skal være verdens cleantech-supermakt i 2020. I 2014 var det 2000 cleantech-bedrifter i Finland, målet er 3000 om tre år. Bransjen forventes å stå for 40.000 arbeidsplasser, og en omsetning på 500 milliarder kroner i 2020.

I Norge er det Oslo Renewable Energy and Environmental Cluster (OREEC) som koordinerer den norske cleantech-virksomheten. OREEC har 80 partnere.

Ja, vår teknologi kan ødelegge hele vedlikeholdsindustrien

Til krig mot vedlikeholdsindustrien

Det er ingen tilfeldighet at Visedos trekker frem hybridfergen i Taiwan, for Rauma mener at det er Asia som kommer til å gå foran i elektrifiseringen av transportbransjen. Han har sett at asiatiske selskap er mer åpne for hans nyvinninger enn europeiske. store deler av transportsektoren er bundet til at vedlikeholdsindustrien gir forutsigbare og gode inntekter. Med referanse til trailere, mener Rauma at prisen på bilene grovt sett har stått stille gjennom det siste tiåret, mens vedlikeholdskostnadene har økt hele 12 ganger i den samme perioden.

Dette betyr at han med sine hybrid- og elektriske løsninger utfordrer vedlikeholdsindustrien. – Ja, vår teknologi kan ødelegge hele denne industrien, sier Rauma i BBC-intervjuet, der han fremhever at hans vinkling inn mot det asiatiske markedet er fornuftig. Han peker på at produsentene av trailere, fly, tunge anleggsmaskiner og til en viss grad skip har forretningsmessige røtter i Vesten. Dette forklarer hvorfor den moderne asiatiske transportnæringen har et annet syn på det grønne skiftet enn det Rauma mener å se i Europa og USA.

Uten bindinger til gårsdagens teknologi

– Caterpillar, og de andre gigantene som produserer de største og tyngste anleggsmaskinene, er ikke asiatiske, sier Rauma. Han understreker at når asiatene nå jakter på en billigere og mer miljøvennlig transportsektor, kan de uten å forholde seg til historiske bindinger hoppe over de gamle vestlige dieselbaserte løsningene som har gitt vedlikeholdsindustrien et langt og svært lukrativt liv.

– Men nå endrer alt seg i rasende fart, mener den finske teknologiutvikleren som til nå har vært opptatt av å samarbeide med mellomstore aktører, aktører som er villig til å utfordre det bestående. Når Visedo nå er inne i folden til et av Nordens eldste teknologiselskap, Danfoss, er det et bevis på at også det bestående er lydhørt for Raumas revolusjonerende løsninger.

Powered by Labrador CMS