Samfunn
Fjernarbeid er kommet for å bli
Å sikre fjernarbeidernes produktivitet, trygghet og motivasjon vil fortsette å være ledelsens og HR-sjefens høyeste prioritet inn i det nye året, viser en ny trendrapport.
Koronakrisen dominerte året som gikk, men med krise følger det også store muligheter, både for individer og selskaper.
Selv om de økonomiske konsekvensene av pandemien ennå ikke har slått fullt ut, har et positivt utfall vært digitaliseringen som har bidratt til å beskytte flere virksomheter og arbeidsplasser.
Konsulentselskapet Tata Consultancy Services (TCS) spår i den ferske rapporten «COVID Business Impact Survey» at digital tilstedeværelse vil være viktigere enn noen sinne det kommende året.
Når virksomheter nå forbereder seg på gjenoppbygging etter COVID-19, må de fortsette å sette kundene først. Samtidig er det viktig at de utvider og investerer i nye teknologier.
Undersøkelsen viser at 90 prosent av lederne som er intervjuet i undersøkelsen forventer å opprettholde eller øke transformasjonsbudsjettene sine i årene som kommer.
Fem trender
Rapporten viser at ved utgangen av 2021 vil virksomhetene være mer innovative, sikre, agile og kundesentriske. Dette vil styrke dem og gjøre de bedre rustet hvis en ny krise skulle inntreffe.
Konsulentselskapet forventer å se fem trender innen innovasjon og digitalisering i år som vil bidra til dette. Den første av dem handler om fjernarbeid.
Selv om gradvis flere og flere har tatt vaksinen, er fremtiden for arbeidshverdagen fortsatt usikker.
Vi har alle tilpasset oss å jobbe hjemmefra, og å sikre fjernarbeidernes produktivitet, trygghet og motivasjon vil fortsette å være ledelsens og HR-sjefens høyeste prioritet inn i det nye året.
43 prosent av selskaper forteller at de synes det er vanskelig å lede viktige forbedringsprosjekter med virtuelle team.
Økt investering:
-
65 prosent investerer i samarbeidsverktøy
-
56 prosent investerer i cybersikkerhet
-
51 prosent investerer i skybaserte teknologier
Før pandemien jobbet bare 9 prosent av ansatte hjemmefra. Nå er andelen 64 prosent og den vil forbli opp til 40 prosent frem til 2025.
Høyere IT-budsjetter
De økonomiske konsekvensene som følge av COVID-19 har vært alvorlige over hele linjen. For å motvirke disse utfordringene, har flere bedrifter akselerert sin digitale transformasjon.
Dette vil fortsette i 2021. I tillegg til vanlige prioriteringene som å lære mer om kunden, vil bedriftene også investere mer i helsen og trivselen til sine ansatte.
Selv om 68 prosent av virksomheter opplever at budsjettene krymper, øker 25 prosent av dem investeringer i digital transformasjon, og 66 % av budsjettene for digital transformasjon forblir uendrede.
Cyberangrep øker i takt med økt digitalt fjernarbeid på tvers av ulike bransjer, hvor svindlere retter seg mot mindre sikre, personlige nettverksadgangspunkter.
Gamle sikkerhetsvaner hvor IT-eksperter setter tillit først og verifisering senere, er utdatert. Virksomheter må nå operere med en nulltillitsmodell.
I 2021 vil dette fortsette å være en viktig problemstilling og høyeste prioritet for IT-sikkerhetsledere.
-
56 prosent av selskaper øker investeringene i cybersikkerhet
-
Virksomheter oppgir IT-sikkerhet som ett av seks fokusområder fremover
Heldigitale kundereiser
Digitale kundeopplevelser gjennom hele kundereisen er den eneste måten å lykkes på i 2021, slår rapporten fast.
Med overgangen til hjemmekontor og den eksponentielle veksten innen e-handel, vil selskaper som klarer å imøtekomme kunder på tvers av alle kanaler, lykkes i de kommende månedene.
Før pandemien kunne bare 25 prosent av virksomheter levere en helhetlig digital kundeopplevelse. Samtidig viste Business Impact Surveyen at dette var en av de viktigste funksjonene for å reagere raskt på en krise og sikre positivt utfall.
I løpet av få år forventes det at 69 prosent av virksomheter vil ha en helhetlig digital kundeopplevelse på plass.
Virksomheter var nødt til å reagere raskt og iverksette innovative løsninger under pandemien for å komme seg så raskt som mulig.