Nyskaping

INGEN KASSE ELLER SCANNING: Amazon Go i Seattle har kanskje satt trenden for fremtidens matbutikk? Mye er usikkert, men at det går mot digitalisering i stor skal er de fleste enige om.

Globale supertrender

Digitalt, ferskt og omgående – og «superservice» – er de viktigste internasjonale trendene akkurat nå.

Publisert Sist oppdatert

Her hjemme og internasjonalt diskuterer man ivrig hvor stort netthandel med dagligvarer vil bli. Fem prosent, ti prosent? Mange mener noe, men ingen har svaret, hverken hjemme, eller ute.

Det eneste eksperter flest er enig om, er at netthandel blir viktig. Noen mener så viktig at det er en «game changer» som kommer til å påvirke hele bransjen, andre er mer opptatt av at fysiske butikker vil vare og være konkurransedyktige lenge.

Fysisk blir digitalt

Det man vet er imidlertid at også butikker av murstein og stål blir mer digitale. Det mest ekstreme eksemplet så langt er Amazons testbutikk i Seattle. Her går forbrukerne inn, plukker varer og går ut – uten å gå innom hverken selvscanning eller andre hindringer på vei ut!

Løsningen er basert på avansert kameraovervåking, og er i det store og hele vellykket, men kostbart. Den heldigitale butikken Amazon Go, uten kasser og uten scanning, vil nok være på forsøksstadiet en stund til.

Superservice og lokal tilpasning

En trend, som ifølge den globale tenketanken IGD nå brer om seg, er at dagens kunder skal tilfredsstilles her og nå, de skal ha varene på den mest hensiktsmessige måten. Det holder ikke lengre med samme sortiment over hele landet. Lokale tilpasninger er viktigere enn for få år siden. Folk spiser forskjellig New York og Washington, akkurat som vanene forskjellige i Bergen og Oslo. Eller mellom Grønland og Majorstua for å snevre inn geografien litt.

Hjemmeleveranser vil øke, spørsmålet er hvem som vil ta markedet og hvordan. Raskt levert, er et konkurransefortrinn her. Sainsbury’s Chop Chops konsept i London lover at kunden får varene innen en time etter bestilling. Foreløpig er det mulig bare i noen deler av London. Varene leveres på sykkel av en tredjehånds distributør.

Paradoksalt nok begynte Sainsbury’s med sykkellevering allerede for 130 år siden, men det er en annen historie.

Helse og velvære

– Det å kunne hjelpe sine kunder til en bedre og sunnere livsstil kommer til å bli en viktig konkurransefaktor, mener Toby Pickard, senior innovasjon og trend analytiker i tenketanken IGD, som har spsialisert seg på dagligvarer. Det betyr økte investeringer i butikkinnredning, kjøling og vareutvalg for å tilfredsstille kravstore kunder. «Bedre for deg» – ren mat, helsebringende og «fri for» kommer til å øke sterkere enn markedet totalt sett, spår IGD

Det holder ikke å være best i gata, man må sammenligne seg med de beste i verden

Virtual reality og global konkurranse

Den teknologisk utviklingen går raskt, og Amazon Dash Button – som gjentar en tidligere bestilling ved et tastetrykk uten at man må fylle ut noe mer – er det mange som allerede kjenner. Utviklingen bare fortsetter. I Australia har Samsung inngått et samarbeid med Woolworth om en app som overvåker kjøleskapet og bestiller varer når det er «behov for det».

Den kinesiske internettgiganten, Alibaba, har allerede utført en rekke eksperimenter med VR-briller. Blant annet har kinesiske kunder handlet i Macys i New York, fra Shanghai!

Detaljister vil ikke lengre bare konkurrere med nabobutikken.

– Det holder ikke å være best i gata, man må sammenligne seg med de beste i verden, mener IGD- og trendanalytiker Tony Picard.

Det siste er nok å trekke tingene litt langt, men det kan være greit å være forberedt.

Powered by Labrador CMS