Samfunn
Rammer kjernevirksomheten
«Betydelig økte kostnader». «Rammer kjernevirksomheten». «Krevende». «Merarbeid». Det er flere enn Folkehelseinstituttet i helseforvaltningen som sliter med regjeringens effektivisering.
I en rundspørring Dagens Perspektiv har foretatt, melder flere av etatene i den sentrale helseforvaltningen om økte kostnader og mer byråkrati med den nye konsernmodellen regjeringen har innført. Håpet ligger i en forventning om «bedring på sikt».
Mandag skrev Dagens Perspektiv om at Folkehelseinstituttet får økt sine kostnader til IKT og anskaffelser med 80 prosent etter at regjeringen som et effektiviseringstiltak har etablert en såkalt konsernmodell for helseforvaltningen.
Den nye modellen innebærer at et eget tjenestesenter i Norsk Helsenett fra 2017 fikk ansvar for sentrale funksjoner som anskaffelser, IKT og informasjonsforvaltning og arkiv for alle etatene i den statlige helseforvaltningen. Videre er funksjoner for lønn, regnskap og reiseadministrasjon overført til Direktoratet for økonomistyring (DFØ), mens sentrale HR-funksjoner er lagt til Helsedirektoratet.
Direktøren for Folkehelseinstituttet Camilla Stoltenberg har skrevet brev til Helse- og omsorgsdepartementet og uttrykt sin bekymring for konsekvensene. I Stortinget har helseminister Bent Høie fått kritiske spørsmål om konsernmodellen. Høie svarer at han er kjent med at alle involverte parter er inne i en krevende fase», men at det fortsatt er for tidlig å ta ut de store effektene av konsernmodellen. «Effekten av slike omorganiseringer vil først vise seg over tid», påpeker Høie.
Flere etater sliter
For problemene gjelder ikke kun Folkehelseinstituttet. Dagens Perspektiv har bedt fem andre etater i den sentrale helseforvaltningen om å dele sine erfaringer. Alle har opplevd økte kostnader, og for enkelte av etatene er konsekvensene alvorlige.
Statens helsetilsyn:
«Betydelig økte kostnader. Rammer kjernevirksomheten»
– Oppbyggingen av Norsk helsenetts tjenestedivisjon har medført en betydelig økning i våre kostnader til ikt-drift og anskaffelser på kort sikt, og det tar tid å ta ut gevinster i den nye modellen, sier direktør Jan Fredrik Andresen i Statens helsetilsyn.
– Konsernmodellen og modellen for kostnadsfordeling og gevinstrealisering rammer derfor den tilsynsfaglige kjernevirksomheten som allerede er presset, framhever Andresen.
Videre forteller han at Norsk helsenett har måttet kjøpe ekstern kompetanse i oppbyggingsfasen (både på ikt og anskaffelser), og det gjør lønns- og driftskostnadene deres uforholdsmessig dyre.
Når det gjelder økonomitjenestene i Direktoratet for økonomiforvaltning, sier Andresen at «dette medførte økt manuelt arbeid for oss ettersom DFØ ikke har fulldigitalisert sine prosesser. Vi mener det er et stort potensial for å effektivisere dette området, og at en sentral tjenesteleverandør er fornuftig, men effektiviseringsarbeidet i DFØ tar lang tid».
Konsernmodellen rammer derfor den tilsynsfaglige kjernevirksomheten som allerede er presset
Norsk Pasientskadeerstatning:
«7,5 millioner i mer til IKT i 2017, 10,4 millioner i 2018 – det er «krevende» for driften. Vil varsle HOD om konsekvensene»
Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) har benyttet DFØ til lønns- og regnskapstjenester gjennom en årrekke. De får tjenestene gjennom en såkalt fullservicemodell og er lite berørt av konsernmodellen på disse områdene.
Kommunikasjonsdirektør i NPE, Øydis Ulrikke Castberg forteller at Norsk Helsenett (NHN) overtok ansvaret for anskaffelser og drift og brukerstøtte på IKT-området fra januar 2017.
– NHN fakturerte oss for 7,5 millioner kroner for disse tjenestene i 2017. For 2018 har vi blitt presentert for et estimat på 10,4 mill. kroner for de samme tjenestene. I tillegg kommer eventuelle merutgifter ved overføring av oppgaver innen postmottak og skanning 2. halvår 2018.
– En slik kostnadsøkning er krevende for driften vår. Vi vil varsle Helse- og omsorgsdepartementet om konsekvensene i økonomirapporteringen vår i februar 2018, sier Castberg.
En slik kostnadsøkning er krevende for driften vår
Statens legemiddelverk:
«Høyere kostnader og mer arbeid. Regner med besparelser på sikt»
I utgangspunktet og så langt har Konsernmodellen gitt noe høyere utgifter for Legemiddelverket.
– Vi ser foreløpig på dette som en investering som vi regner med skal gi besparelser på sikt, sier områdedirektør Sønneve Ølnes i Statens legemiddelverk.
Legemiddelverket hadde tidligere en såkalt delservice-ordning med DFØ før konsernmodellen, og var veldig godt fornøyd med dette.
– Fullservicemodellen gir foreløpig ingen ekstra besparelser, sier Ølnes. – Vi oppfatter heller at dette har gitt noe ekstraarbeid for oss så langt i form av flere manuelle transaksjoner og dobbeltarbeid – vi fyller ut og DFØ puncher.
Vi fyller ut og DFØ puncher
Helsedirektoratet:
«Krevende i starten, med en del ekstra kostnader. 21 millioner mer i 2017. Tro på bedre kvalitet og besparelser over tid. For tidlig å trekke konklusjoner»
– Vi tror at konsernmodellen over tid vil gi bedre kvalitet og besparelseseffekter, understreker divisjonsdirektør Jan Arild Lyngstad.
– Det har vært krevende nå i etableringen. For 2017 ga overgangen til konsernmodell oss en kostnadsøkning på om lag 21 millioner kroner, der ca. 6 millioner er varige kostnader som må utlignes gjennom effektivisering, forteller Lyngstad.
Når det gjelder erfaringer med økonomitjenester i DFØ opplever Helsedirektoratet at det blir mindre digitalisering og mer manuelt arbeid som har vært krevende å følge opp og krevende ressursmessig.
– Vi er i dialog med DFØ om dette, og de har mange tiltak for å øke digitaliseringsgraden og møte våre forventninger og behov.
Lyngstad påpeker at det totalt sett «er for tidlig å trekke konklusjoner nå».
Det har vært krevende nå i etableringen
Statens strålevern:
«Økte kostnader tilsvarende ca. 0,8 årsverk. Gode erfaringer med konsernmodellen»
Statens strålevern er den av etatene Dagens Perspektiv har vært i kontakt med som er mest fornøyd med konsernmodellen.
– IKT-leveransen er sentralisert og vi er i et kunde-leverandørforhold. Erfaringene med denne delen er til dels svært gode, sier Martin Høiby, avdelingsdirektør, avdeling plan og administrasjon.
– Strålevernet utgifter har økt fordi de dekker totalkostnadene i NHN, påpeker han.
Også når det gjelder økonomitjenestene er Høiby fornøyd:
– Strålevernet har vært fullservicemodell-kunde (lønn, regnskap) hos DFØ i svært mange år; erfaringene er gode, slik de alltid har vært.