Nyskaping

Darja Gutnick er grunnlegger av Bunch som vil ta over jobben med å forvalte organisasjonskulturen.

Måler organisasjonskulturen minutt for minutt

Tysk oppstartselskap lanserer Google Analytics for stemningen på kontoret. Dataanalyse tar over stadig flere oppgaver på personalkontoret.

Publisert Sist oppdatert

Klisjeadvarsel: Organisasjonskultur spiser strategi til frokost. Det er blitt sagt av mange, men det er nok noe sant i det likevel, det er i hvert fall ikke vanskelig å finne eksempler på hvordan en svak organisasjonskultur har blitt en virksomhets skjebne - på godt og vondt.

Derfor er også en av de viktigste egenskapene man ser etter i en potensiell ny medarbeider hvorvidt personen passer inn med de andre på teamet. Og derfor legges det også igjen betydelige arbeidstimer i landets virksomheter i forsøk på å dyrke frem den optimale organisasjonskulturen.

Men nå kan et dataprogram ta seg av det hele, for selvsagt måtte digitaliseringsbølgen også nå HR-avdelingen. Et tysk oppstartselskap tilbyr nå en måte for ledere å kontinuerlig følge med på hva som faktisk skjer på kontoret. De kaller det Google Analytics for organisasjonskulturen.

Grunnlegger av Bunch, Darja Gutnick, har en mastergrad i psykologi og har selv hatt oppdrag for flere selskaper som konsulent og coach nettopp for å se på kulturen.

– Jeg innså at en sterk bedriftskultur er selve kjernen i et hvert vellykket team, sier hun.

I virksomheter som bruker Bunch skal alle potensielle kandidater ta den samme testen som undersøker hvordan personen passer inn med de andre medarbeiderne. Testen skal bare ta fem minutter og er basert på den såkalte O´Reilley-testen for organisasjonskultur utviklet ved Stanford University. Hvert team skal da allerede være kartlagt basert på seks dimensjoner, slik at man kan se hvordan kandidaten passer inn:

  • Resultatorientering. Virksomheter preget av denne kulturen verdsetter klare målsetninger og handlekraft.
  • Tilpasningsdyktighet. Her holdes verdier som innovasjon, fleksibilitet, rask omstilling og risikotakning høyt.
  • Samarbeid. Typisk for organisasjoner hvor teamet er viktigere enn individet.
  • Detaljorientering. Dette er typisk for organisasjoner som er opptatt av presisjon og analyse.
  • Prinsippfasthet. I virksomheter som er styrte av prinsipper holdes verdier som ærlighet, høy etisk standard og plikt høyt.
  • Kundeorientering. I denne typen organisasjoner gjør man alt for at først og fremst markedet og kunden skal bli fornøyd.

I og for seg ikke så revolusjonerende, men Bunch er armert med maskinlæringsalgoritmer, som i tillegg til å være nærmest påkrevd i oppstartsbedrifter i dag også er egnet til å følge utviklingen i en organisasjon. Målet er at man hele tiden har en bedre oversikt over hvordan kulturen på kontoret endres av at personer kommer og går og at medarbeiderne trives bedre på jobben.

Mye prat, men mindre handling

Dataanalyse har gjort store fremskritt på stadig flere områder i det siste, også innen HR. IBM har allerede tatt i bruk sin maskinlæringstjeneste Watson i HR-arbeidet. Og flere tjenester tilbyr kartlegging av organisasjonens sosiale nettverk gjennom "overvåkning" av hvem som sender hverandre epost og ved å lage psykologiske profiler gjennom medarbeidernes aktiviteter på sosiale medier.

– Joda, dataanalyse er et av de hotteste temaene innen HR for tiden, men mitt inntrykk er at det snakkes mest om det, og så tar man seg heller god tid med innføringen av slike løsninger, sier Svein Iversen i HR-Norge.

Han mener det er et sunnhetstegn i norske personalavdelinger.

Etter mange år med forskning på stadige nye tester og HR-verktøy som lover stadig bedre innsikt i medarbeidernes tanker og meninger, sitter mange igjen med at det enkle ofte er det beste.

– Jeg mener man nok kan la maskinene få noen flere oppgaver på det de er gode til, men at man kun skal gjøre det om det frigjør menneskelig arbeidskraft til å ta seg av oppgaver som krever det som mennesker er best på, og jeg tror faktisk utvelgelse og rekruttering er en av de områdene, sier Iversen.

Powered by Labrador CMS