
SYNSPUNKT
Synspunkt: Kan feil bruk av KI føre til oppsigelse?
Tenk deg at en ansatt deler sensitive data i en KI-chat som kommer på avveie. Eller at viktige rapporter sendt til kunder er fulle av faktafeil fordi språkmodellen hallusinerer.
Helga Aune er advokat og partner i EY. Filip Von Ubisch, advokatfullmektig i EY.
SYNSPUNKT. Dette er ikke et teoretisk problem, men en trussel som øker etter hvert som KI-verktøy blir stadig mer integrert i norske arbeidsplasser.
Nylig kom kinesiske DeepSeek for fullt som en konkurrent til ChatGPT, og appen troner fortsatt på toppen av App Store. Snart vil mange arbeidstakere ha DeepSeek på sine telefoner, og dette bør bekymre norske arbeidsgivere.
Men hvor går egentlig grensen for hvilket ansvar som kan legges på arbeidstakeren. Kan en ansatt miste jobben for feil bruk av KI?
5 siste Synspunkt
-
Mike Creutzer: Norske virksomheter må satse på fler-funksjonelle roboter
-
Jarle Utne-Reitan: Hvem skal vi stemme på ved valget?
-
Cathrine Løchstøer: EUs nye forsvarsdebatt
-
Anne Cecilie Kaltenborn: De som jobber uten rettigheter i Norge
-
Tina Riise Gjøen: Overgangsalder er et samfunnsproblem, ikke kvinneproblem
Selv om KI er en ny teknologi, er utgangspunktet i arbeidsmiljøloven det samme som før. Oppsigelse krever saklig grunn, og rettspraksis viser at mangelfulle arbeidsprestasjoner kan oppfylle dette vilkåret. I teorien kan altså feil bruk av KI få konsekvenser for arbeidsforholdet, på samme måte som andre grove feilvurderinger fra en ansatt.
Normalt skal det likevel mye til før arbeidsgiver kan si opp noen. Det må foreligge en legitim og tungtveiende grunn, og oppsigelse må ikke utgjøre en uforholdsmessig streng reaksjon. Veien til en gyldig oppsigelse kan dessuten bli lenger dersom arbeidsgivers tilrettelegging er mangelfull.
I teorien kan altså feil bruk av KI få konsekvenser for arbeidsforholdet, på samme måte som andre grove feilvurderinger fra en ansatt
Så hva skjer om en ansatt bruker KI feil, men aldri har blitt underlagt retningslinjer eller fått opplæring i hvordan verktøyet skal brukes? Her vil arbeidsgivers tilrettelegging kunne bli avgjørende.
En virksomhet som ikke har gitt veiledning om KI-bruk, vil ha et svakere grunnlag for å sanksjonere feilbruk enn en arbeidsgiver som har tydelige retningslinjer og har investert i kompetanseheving. Her har trolig en del arbeidsgivere en utfordring.
Rett før jul publiserte NIFU en rapport, som viser at mange virksomheter til nå har hatt en «vent og se»-tilnærming til KI. I praksis har mye av ansvaret for opplæring og hvordan KI kan brukes i arbeidsoppgaver vært opp til den enkelte medarbeider.
Bruken av KI-verktøy i arbeidslivet vil bare øke, og ledere må ta tydelige grep for å redusere virksomhetens sårbarhet. Et smart sted å starte er å utarbeide klare retningslinjer i samarbeid med ansatte og tillitsvalgte.
Dette handler ikke om å bremse innovasjon, men om å sikre ansvarlig bruk av en teknologi vi ennå ikke forstår det fulle omfanget av.