Ledelse

Mens Posten bygget ned den tradisjonelle postombæringen (negativ innovasjon), bygget de opp logistikk og pakkehåndtering (positiv innovasjon). Det var riktig strategi, mener professor Tor Wallin Andreassen ved NHH.

− Posten tvunget til negativ innovasjon

− Det virker på meg som at det tok litt tid før Posten tok innover seg situasjonen de sto i. Men når de først gjorde det, valgte de rett strategi: Bygge ned en del av virksomheten og bygge opp et annet sted.

Publisert Sist oppdatert
Foto Tor Wallin Andreassen er professor i strategi og ledelse ved NHH. (Foto: NHH)

− Strategi handler om å velge bort noe godt til fordel for noe bedre.

Det sier professor i strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole (NHH) Tor Wallin Andreassen.

Det Posten driver med er ifølge Andreassen «negativ innovasjon». De bygger ned og reduserer brevvirksomheten, mens de bygger opp netthandel og logistikkvirksomheten – som er en positiv innovasjon. Negative innovasjoner skaper alltid større oppmerksomhet.

LES MER:

Fra etat til fri konkurranse

Husk også at Posten har gått fra å være en forvaltningsbedrift til å bli et statlig aksjeselskap i et marked med fri konkurranse, framhever NHH-professoren. De ble altså truffet av to store endringsfaktorer nesten samtidig: Mer konkurranse i tillegg til endringer i forbrukervaner.

− Eierne i Næringsdepartementet forventer overskudd, og det er ingen «kjære mor» for Posten lenger. De må levere, sier Tor Wallin Andreassen, som mener det tok tid før Posten tok inn over seg den virkeligheten som traff dem rundt årtusenskiftet.

− Etter at Tone Wille overtok som konsernsjef har selskapet har større fokus på digitalisering og innovasjon. Forgjengeren Dag Mejdell var den som endret Posten fra å være et postombæringsselskap til å bli et logistikkselskap. Tone Wille har fulgt opp ved å bygge ytterligere kapasitet, framhever Andreassen.

De ble altså truffet av to store endringsfaktorer nesten samtidig: Mer konkurranse i tillegg til endringer i forbrukervaner

Riktig strategi

− Koronapandemien viste at Posten hadde valgt rett strategi ved å bygge ned postombæringen og satse mer på netthandel. I dag har vel den delen av Posten som behandler og utleverer pakker «julerush hele året», sier Andreassen.

NHH-professoren, som også jobber med Posten via innovasjonssenteret DIG ved NHH som han selv er leder av, vil gjerne skryte av særlig to ting Posten har gjort den siste tiden:

  • Da koronaen kom, hadde ikke dagligvarekjeden Coop noen løsning for hjemkjøring av varer. Gjennom et samarbeid med Posten tok det kun fire ukerå få på plass en løsning som dekket 80prosent av den norske befolkningen. Det er godt jobba!

  • Også markedsplassen Amoi er på skrytelisten til Andreassen. Her har Posten kastet seg inn i matmarkedet og «take away»-virksomhet. Og til og med eksportert tjenesten til Sverige.

− Posten har vist at de makter å innovere og digitalisere og delta på nye plattformer. Det er ikke verst av en gammel forvaltningsbedrift. Jeg er imponert over hvordan Posten de siste årene har jobbet med innovasjon og omstilling, sier NHH-professoren.

Men det er ifølge Andreassen én dimensjon som utgjør en vond hodepine for hele logistikk- og distribusjonsbransjen: Bærekraft.

− Å skulle levere en boks yoghurt og et brød med en diesellastebil er ikke bærekraftig.

− Og dette er hele bransjens akilleshæl. Du og jeg, som kunder, vil ikke finne oss i det. Særlig ikke etter den FN-rapporten om klima som kom denne uken.

− Men her er Posten i front av utviklingen, og dette er noe jeg vet Tone Wille er svært opptatt av. De prøver stadig ut fossilfrie biler og automatiserte leveringsmetoder, forteller Andreassen.

Powered by Labrador CMS