Ledelse

– Selskapene vet endringene kommer, men gjør ikke noe med det

Publisert Sist oppdatert

Teknologiske utvikling gjør at nye løsninger kommer inn og rister litt i etablerte markeder og virksomheter. Dette blir kalt disrupsjon. Å anerkjenne at digital disrupsjon foregår er viktig hvis de etablerte bedriftene skal kunne fortsette å være levedyktige. Men det er én ting å forstå at det skjer, og det er en helt annen ting faktisk å reagere, skriver IT-professor ved Carroll School of Management, Gerald C. Kane, hos MIT Sloan Management Review.

I en undersøkelse spurte MIT Sloan Management Review 3.700 ledere, mellomledere og analytikere fra 131 land, på tvers av 27 bransjer, om hvordan de forholder seg til disrupsjon. Svarene avslører et stort sprik: nesten alle tror disrupsjon kommer til å påvirke dem, men under halvparten har en plan for hvordan de skal imøtekomme den.

Gapet mellom de 87 prosentene som tror digitale teknologier kommer til å påvirke deres bransje, og de 44 prosentene som svarer at de er klare for det, er oppsiktsvekkende. Hvorfor svarer ikke flere på en endring de vet kommer, spør Kane.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS