Nyskaping

Grunnlegger av Tel Aviv Global, Hila Oren, forklarer hvordan hun vil gjøre Tel Aviv om til en av de 20 ledende byene i verden.

Hvordan bygge opp byen din som en global merkevare?

Grunnlegger av Tel Aviv Global, Hila Oren, forklarer hvordan de fikk verden til å få øynene opp for den pulserende, israelske kystbyen.

Publisert Sist oppdatert

Året er 2013 og Frankrike har akkurat gjort det lovlig for homofile å gifte seg. Hendelsen ble markert over hele verden med et bilde av de to første mennene som giftet seg.

I den israelske businesshovedstaden Tel Aviv satt Hila Oren og hadde i oppgave å få byen til å bli en av de ledende, globale byene i verden, med et svært lite budsjett.

– Vi har en tradisjon ved å markere homo-paraden med en stor fest der vi har tett dialog med innbyggerne for hvordan arrangementet skal foregå. Då jeg så bilde fra Paris av de to mennene kom jeg på ideen om å invitere de på bryllupsreise hit for å ta del i feiringen av den årlige Pride-festivalen, forklarer hun.

På et minimalt reisebudsjett klarte Oren å tiltrekke seg søkelyset fra hele verdensmedia ved hjelp av dette PR-stuntet.

– Skal en gjøre suksess med merkevarebygging av byer, må en bryte ned barrierene, høre på innbyggerne og ta det budsjettet du har og gjøre det du kan, sa hun.

Oren var en av foredragsholderne under Oslo Urban Arena som ble arrangert denne uken.

Finne det unike salgselementet

Tel Aviv er en ung by der en tredjedel av innbyggerne er mellom 18 og 35 år. De har også flere nystartede bedrifter enn noen annen by i forhold til innbyggertallet.

– En må finne DNA-et til byen. Tel Aviv er ung, vill og fri. Det er den eneste plassen på jord hvor en kan spise, feste og samtidig føle seg trygg 24 timer i døgnet, forteller Oren.

Som de fleste andre byer, ønsket Tel Aviv Global å tiltrekke seg kreative sjeler, talenter og teknologer til byen.

Les også: Harvard-professor:– Må gjenvinne folkets tillitt til regjeringen

– Basisbehovene i dag er vann og tilgang på trådløst internett. Derfor gjorde vi disse to tingene tilgjengelig og gratis over hele byen, forteller hun.

Det viktigste er likevel å lytte til innbyggerne og ta imot innspill.

– Vi skapte en plattform som alle innbyggerne kunne nytte seg av. Det viktigste med merkevarebygging av byer er at det skal gjenspeile historien til byen og innbyggerne, forklarer Oren.

Les også: – Det mest kritiske elementet til omstilling er å vinne støtte

Lage logo for byen

Tel Avis har ifølge Oren hatt mange merkelapper. Alt fra «den første hebraiske by», til «The White City» og til byen for «start-ups».

– Det er mye som definerer oss. Da vi hadde funnet ut hvilken rettingen vi ville satse på, ønsker vi å lage en logo for byen. Igjen spurte vi innbyggerne og en ble valgt ut.

I dag bruker 32 bedrifter og organisasjoner i Tel Aviv logen. Ikke fordi de ble tvunget til det, men fordi de ønsket å ta del i samrbeidet.

– Uten samarbeid går det ikke. Våre budskap er urban, kreativ og energi. En trenger et klart budskap og ett språk, sier hun.

Les også: Smarte byer: – En by som er bra for barn er bra for alle

Oren forklarer at den langvarige konflikten i Israel er noe de bare må leve med.

– Vi er et ganske ungt land, bare 69 år. Det er en realitet at vi lever i en konflikt, men dette er mellom nasjoner. Vi er nå inne i en tidsalder for byer, ikke nasjoner og det er nettopp byer vi nå er i gang med å utvikle.

Hun mener at nøkkelen er til en høy livskvalitet, selv i konfliktsoner, er åpenhet.

– Dersom en vil fange aromaen av byen din, må en lytte til innbyggerne. En må være en by-bygger, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS