ADVOKATENE SVARER

En ansatt ble sykemeldt etter drøftelsesmøte. Kan en oppsigelse sendes via epost?

Hvordan overlevere en oppsigelse?

Arbeidsgiver ønsker å si opp en ansatt, men vedkommende ble sykemeldt etter drøftelsesmøtet. Hvordan går man fram etter det?

Publisert
Har du spørsmål om arbeidsrett? Advokatene Preben Moe, Marianne Klausen, Ole André Oftebro, Christine Frølich Jacobs og advokatfullmektig Mia Nøkleby i Advokatfirmaet Føyen svarer i Dagens Perspektiv. Tjenesten er gratis. Spørsmål kan sendes til red@dagensperspektiv.no - Les mer om arbeidsrett på foyen.no

Spørsmål: Jeg jobber som HR-direktør i en virksomhet. Vi har besluttet å gå til oppsigelse av en ansatt som følge av mangelfulle arbeidsprestasjoner og samarbeidsutfordringer over tid. Arbeidstaker ble sykemeldt etter drøftelsesmøte. Det nærmer seg månedsslutt og jeg vil helst unngå å måtte levere oppsigelsesbrevet personlig. Kan jeg sende ut oppsigelsesbrevet per e-post?

Svar: Arbeidsmiljøloven oppstiller enkelte formkrav til hvordan en oppsigelse eller avskjed skal skje og hva brevet skal inneholde. Det fremgår at oppsigelse og avskjed skal skje skriftlig, samt at oppsigelse fra arbeidsgivers side skal leveres til arbeidstaker personlig eller sendes i rekommandert brev til arbeidsgivers oppgitte adresse.

Hvorvidt det å sende oppsigelsen per e-post er tilstrekkelig for å tilfredsstille lovens krav, kommer an på om «rekommandert brev» kan tolkes slik at det også omfatter elektronisk kommunikasjon.

I forarbeidene til arbeidsmiljøloven er det presisert at «dersom den skriftlige oppsigelse er oversendt arbeidstakeren på annen måte, må imidlertid arbeidsgiveren ha bevisbyrden for at den er kommet frem til arbeidstakeren». Dette må også gjelde ved avskjed. Det avgjørende er altså at oppsigelsen eller avskjeden må være ansett å ha «kommet frem til arbeidstaker».

I nyere rettspraksis har domstolen åpnet for at oppsigelser kan sendes per e-post. I 2018 avsa Frostating lagmannsrett en dom (LF-2017-153768) hvor spørsmålet var om oppsigelsen var å anse som kommet frem til arbeidstaker. Arbeidsgiveren hadde per telefon og per e-post sendt oppsigelse til en sjømann. Retten kom i tråd med tingrettens avgjørelse til at slik meddelelse var lovmessig, fordi arbeidsgiver hadde bevist at oppsigelsen var «kommet frem til arbeidstaker». Imidlertid vektla retten at den ikke tok stilling til om man «generelt kan nøye seg med å sende oppsigelse i e-post».

Du kan altså sende oppsigelsesbrevet per e-post. Dersom du gjør dette bør du for det første skrive at du ber om bekreftelse på at e-posten er mottatt. I tillegg bør du forsøke å ringe den ansatte og gi en muntlig beskjed om at oppsigelsen er sendt, eller eventuelt sende en sms og skrive at du har sendt en viktig e-post som du ber arbeidstaker om å lese.

Powered by Labrador CMS