ADVOKATENE SVARER
Hvordan påvirker bruddet i IA-forhandlingene vår virksomhet?
En HR-leder har i årevis brukt IA-avtalen som rammeverk for å få ned sykefraværet i virksomheten. Etter at forhandlingene om ny IA-avtale nylig brøt sammen, er avtalen historie. Så hva gjør hen da?
Spørsmål: Hei. Jeg jobber innenfor HR i en virksomhet som er bundet av IA-avtalen gjennom vår tariffavtale. Siden 2001 har denne avtalen vært et rammeverk for å få ned sykefraværet og noe vi har forholdt oss til.
I desember ble det klart at IA-avtalen ikke forlenges som følge av uenigheter mellom arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene. Hvordan vil dette påvirke oss som arbeidsgiver når det kommer til oppfølging av ansatte i sykemelding? Hvilke krav vil stilles til oss fremover?
Svar: Hei. Takk for godt og aktuelt spørsmål. Selv om IA-avtalen har vært en viktig del av norsk arbeidsliv i lang tid, betyr ikke opphør av denne avtalen at partenes forpliktelser i forbindelse med sykefravær bortfaller.
Det vil fremdeles være en felles målsetning å få ned sykefraværet, og alle partene i arbeidslivet er forpliktet til å sørge for et inkluderende arbeidsliv i tråd med regelverket. Dette følger av både arbeidsmiljøloven, folketrygdloven og likestillings- og diskrimineringsloven.
Den viktigste endringen er at fra 1. januar 2025 er det ikke lenger et formelt rammeverk som forplikter partene i arbeidslivet til å samarbeide om å få ned sykefraværet. Myndighetene vil heller ikke lenger ha en forpliktelse til å finansiere tiltak eller sørge for tilstrekkelig med virkemidler for dette arbeidet. Rammeverket fremover vil være den allerede eksisterende lovgivning på området.
Fra 1. januar 2025 er det ikke lenger et formelt rammeverk som forplikter partene i arbeidslivet til å samarbeide om å få ned sykefraværet
Vi oppsummerer de viktigste endringene og forpliktelsene, som dere og alle andre virksomheter fortsatt må forholde dere til på nyåret:
Retten til sykepenger består
- Når partene i arbeidslivet ikke lenger har en IA-avtale, er det opp til Stortinget å vedta eventuelle endringer i gjeldende sykelønnsordning
Retten til å benytte egenmelding består
- Retten til utvidet egenmeldingsperiode har de seneste årene vært en frivillig ordning som partene gjennom IA-avtalen har blitt oppfordret til å benytte seg av. Fra 1. januar 2024 vil ikke en slik oppfordring foreligge, men en tariffbundet virksomhet har fremdeles en plikt til å drøfte utvidet rett til egenmelding med de tillitsvalgte.
- Arbeidsgiver har blant annet ansvar for tilrettelegging og oppfølging av sykemeldte arbeidstakere
- Arbeidstaker skal medvirke til tilrettelegging og oppfølging under sykefraværet
- NAV skal blant annet sørge for at dialogmøter blir gjennomført og har en overordnet administrativ rolle i samarbeidet mellom arbeidstaker, arbeidsgiver og sykemeldende lege.
Partenes forpliktelser ved sykefravær består
NAVs arbeidslivssentre består, men det er opp til myndighetene å beslutte hvordan disse skal drives videre.
Tilskudd til ekspertbistand videreføres.
Flere svar fra advokatene
-
Informasjonskrav etter åpenhetsloven: Kan vi la være å svare en kranglete kunde?
-
Kan ledelsen droppe overtidsbetaling til ansatte med høy fastlønn?
-
Kan sjefen slette din mertidskonto dersom du ikke har avspasert innen nyttår?
-
Kan ubrukte feriedager utbetales som lønn?
-
Et varsel er ikke alltid et varsel