SYNSPUNKT
AI-apati i ledergrupper
Den industrielle revolusjon med overgangen fra håndverk til maskinproduksjon førte til omfattende økonomiske og sosiale endringer. Den teknologiske endringen la grunnlag for nye økonomiske og politiske institusjoner. Et nytt samfunnssystem. AI representerer en tilsvarende samfunnsendrende omveltning.
Silvija Seres er Managing partner i Technorocks og Sigurd Grytten er styreleder i TRY Råd.
SYNSPUNKT. Med andre ord står vi overfor den største samfunnsomveltningen på 200 år.
Det snakkes og skrives mye om hva AI kommer til å bety for næringslivet, men mindre om hvordan virksomheter kan ta i bruk AI. Det bedriftsledere hører er at det kritisk for dem å ta i bruk AI, men de opplever ikke at noen kan fortelle dem hva de konkret er forventet å gjøre. Når de ser seg om i ledergruppen har de sjelden noen med spisskompetanse på AI. Ser de til styret er ofte kompetansen enda svakere.
Problemet er derfor ikke erkjennelsen blant ledere om betydningen av AI, men mangel på kunnskap om hva som vil være relevant bruk av AI for virksomheten. Den fremste barrieren er at forutsetningene for å kunne vurdere og ta beslutninger knyttet til AI er svak i de fleste toppledergrupper og styrerom. Den første erkjennelsen i virksomheten må være at en mangler nødvendig kompetanse i ledelsen.
5 siste Synspunkt
-
Lars Esholdt: Den musikalske nødvendighet
-
Rune Glomseth: Offentlig ledere og offentlig ledelse – trengs det et kompass?
-
Glenn Agung Hole: Norge på vei mot innovasjonskrise
-
Stefan B. Larsen: Bærekraftrapportering kan endre virksomhetens fremtid
-
Jan Grund: Tillitsbasert tjenesteytingspolitikk – et dilemmaenes tyranni?
Vi understreker her betydning av kompetanse i ledelsen. Dette er som all annen teknologianvendelse et grunnleggende strategisk spørsmål. Med AI er dette blitt så ekstremt åpenbart, men samtidig tenker en del ledergrupper at dette er noe som en kan delegere til IT og/eller løse med å rekruttere AI-kompetanse. Erkjennelsen av at AI er forretningskritisk må medføre at en innlemmer bruk av AI i hele organisasjonen.
Den fremste barrieren er at forutsetningene for å kunne vurdere og ta beslutninger knyttet til AI er svak i de fleste toppledergrupper og styrerom
Det tok minst 10 år før vi forsto hvordan vi kunne bruke internett til å skape forretningsverdi. Leserinnlegget i 1996 om at internett var en flopp er kjent. Vi har tilløp til tilsvarende stemmer nå om AI, og det bra med motstemmer, men vi har dessverre ikke like god tid med AI som Internett. Hastigheten er til å miste pusten av. Chat GPT gikk fra 0 til 1 million brukere på 3 dager, og til 100 millioner brukere på 2 måneder. Bedrifter tar, igjennom prøving og feiling, i bruk Chat GPT på nye innovative måter og de oppnår forretningsmessige resultater.
Microsoft ruller ut sin AI-assistent, CoPilot, til de største organisasjonene og bedriftene i Norge. Et eksempel på verdiøkning av AI er at det innen utdanningssektoren kreves en effektivitetsøkning på 0,4% i gjennomsnitt hos ansatte for å forsvare investeringen i CoPilot på tvers av hele sektoren, mens man i realiteten forventer en effektivitetsøkning på 17% på tvers av alle bransjer, og 32% i utdanningssektoren spesifikt.
Det kan være lett å miste motet i møtet med disse beskrivelsene av samfunnet vi lever i. Vi vet ikke hva som kommer og vi vet ikke hvordan vi skal møte det. Den åpenbare konklusjon er at vi lever i et samfunn med umettelig behov for ny læring. Det handler om den enkelte bedrift, men også om forutsetningen for norsk velferd. Skal vi trygge norsk velferd må norske virksomheter lykkes med å ta i bruk AI.
Den første erkjennelsen i virksomheten må være at en mangler nødvendig kompetanse i ledelsen
Her er våre fire råd til ledere for anvendt AI i norske virksomheter:
1. En elefant må spises i biter
Erfarne ledere vet at store problemer må deles i mindre biter for å kunne løses. Det viktigste er ikke hvordan du begynner, men at du begynner. Start i det små med spesifikke målbare mål. Du skal ikke løse AI-behovet for virksomheten med en gang. Skaff deg aller først en oversikt over hvilken kompetanse du har i organisasjonen både formell og uformell.
2. Forstå at du ikke forstår AI
Gode ledere vet at det ikke handler om å kunne alt selv, men å sørge for at organisasjonen skaffer og utvikler den kompetansen den trenger. Ditt ansvar er å dyrke frem en kultur for teknologinysgjerrighet og teknologiutprøving. Kompetansen du trenger vil kun komme som følge av at de ansatte selv leter etter ulike teknologiske løsninger og at det gis rom for prøving og feiling. Skap en delingskultur. Kompetansebehovet kan ikke dekkes igjennom rekruttering alene.
3. Sett handling bak ordene
Sier du at det viktig må de ansatte og omverden også se det i handling. Det betyr blant annet at du må gjøre nødvendige endringer i ledergruppen for å skaffe AI-kompetanse. Integrering av AI i organisasjonen er en dypt strategisk oppgave. Har du en person i organisasjonen som kan AI – plasser henne i ledelsen. Be om det samme fra styreleder. Mål dine mellomledere på anvendelse av AI. Ha bruk av AI som fast punkt i medarbeidersamtalene med dine ledere. Sørg for at de gjør det samme overfor sine ansatte.
Invester strategisk i AI-teknologier. Først i det små som Chat GPT4, eller CoPilot. Bygg kompetanse igjennom anvendelse av AI og bygg gradvis ut bruken av AI. Involver organisasjonen i å finne teknologier som kan anskaffes, eller utvikles internt. Bygg infrastrukturen som trengs for å støtte utrulling og skalering av AI. Bruk ressurser på skolering internt i AI. Legg til rette for at ansatte kan utdanne seg innen AI.
4. Skap en arbeidsplass der de beste vil jobbe
Det er høy etterspørsel etter AI-kompetanse. Du kan velge å rekruttere denne ved å betale mer enn alle dine konkurrenter, eller du kan skape en arbeidsplass hvor den fremste kompetansen ønsker å jobbe. Det vi vet er at disse talentene søker nettopp en organisasjon som er oppriktig nysgjerrig på hvordan den kan ta i bruk AI og som er åpen for bruk av AI i alle deler av organisasjonen.
De ser etter et sted hvor det er rom for å prøve å feile. Der ansatte opplever læring igjennom at alle deler med alle. Der de opplever at kompetansen deres blir brukt. Der en opplever at AI er en strategisk satsning som involverer hele organisasjonen og ikke er et IT-prosjekt. Et sted der kompetansen deres er så verdsatt at folk med AI-kompetanse sitter i ledergruppen og styret.