SYNSPUNKT
David Treiberg: KI er ikke bare for store virksomheter
KI brukes nå av bedrifter i alle størrelser, og selv små og mellomstore bedrifter har alt å tjene på denne utviklingen.
David Treiberg er salgsdirektør for Norden og Baltikum i Pax8.
SYNSPUNKT. For mange virksomheter har ny teknologi tradisjonelt vært både dyr og komplisert, og derfor ofte noe som bare de største aktørene har hatt råd til og kapasitet til å bruke. Kunstig intelligens (KI) har imidlertid raskt blitt et unntak fra denne regelen. KI brukes nå av bedrifter i alle størrelser, og selv små og mellomstore bedrifter har alt å tjene på denne utviklingen. Spesielt i Norge har mindre virksomheter vist seg å være fleksible og raske til å tilpasse seg endringer i omverdenen, noe som gir dem en fordel når det gjelder implementering av KI.
En fersk, global undersøkelse fra Pax8 og Channelnomics viser at hele 96 prosent av SMB-bedrifter planlegger å investere i nye KI-systemer det kommende året. Samtidig har 88 prosent allerede begynt å bruke minst ett KI-verktøy, hvorav 60 prosent allerede har fullført et KI-prosjekt som har vist seg å ha positiv avkastning. Det er tydelig at disse virksomhetene ser potensialet i KI for å skape konkurransefortrinn, og med de rette forutsetningene kan dette potensialet realiseres.
KI driver innovasjon
KI gir SMB-bedrifter en rekke muligheter til å forbedre driften. En av de mest åpenbare bruksområdene er å styrke kundeservicen ved å automatisere det første møtet med kunder som har spørsmål. KI kan også legge til rette for å lage markedsføringsinnhold og identifisere mønstre i bedriftens data, som igjen fører til bedre beslutningstaking.
I tillegg til disse kjente bruksområdene er det mange andre, mindre utforskede muligheter med stort potensial. Undersøkelsen viser at 74 prosent av bedriftene tror at KI vil bidra til å nå deres forretningsmål. KI kan blant annet forbedre driftseffektivitet, dataanalyse, kundeengasjement og optimalisere forretningsprosesser.
5 siste Synspunkt
-
Thomas Aanstad Evensen: Cybersikkerhet er et felles ansvar i en digital tidsalder
-
Synspunkt: Norge har en unik posisjon til å løse konflikten på øya Kypros
-
Tor W. Andreassen: Vi må ta tak i psykisk uhelse blant unge voksne
-
Guro Lind: Unios uforløste potensial
-
Anne-Cecilie Kaltenborn: Kan bedrifter hjelpe mot kommunal kollaps?
For å maksimere fordelene med KI, bør bedrifter stille seg selv to grunnleggende spørsmål: "Hvilke data har vi?" og "hvilken visjon har vi?". Disse spørsmålene identifiserer hvor KI kan skape mest verdi. Med riktig eksperthjelp kan bedrifter deretter utvikle strategier skreddersydd for deres spesifikke behov.
Fallgruver og utfordringer
Til tross for de mange fordelene, er det også risiko forbundet med å implementere nye teknologier som KI. Teknologien kan være vanskelig å implementere, og den kan kreve mer ressurser enn små og mellomstore bedrifter kanskje hadde forutsett. Derfor er det viktig at bedrifter ikke prøver å implementere KI-systemer på egenhånd.
Undersøkelsen viser at mange bedrifter ser tekniske utfordringer som mangelfull infrastruktur (42 %), bekymringer for personvern og sikkerhet (38 %) og mangel på intern kompetanse (35 %). Når det gjelder ikke-tekniske barrierer, føler 43 prosent at mangel på ferdigheter er den største utfordringen. Mindre virksomheter mangler ofte ekspertisen som kreves innen hvert teknologiområde, noe som gjør dem avhengige av pålitelige partnere.
Når det gjelder ikke-tekniske barrierer, føler 43 prosent at mangel på ferdigheter er den største utfordringen
De fleste SMB-bedrifter bruker allerede en administrert tjenesteleverandør (Managed Service Provider) for å hjelpe med KI. Bare 16 prosent implementerer KI-systemer helt på egenhånd, mens 58 prosent samarbeider med en MSP, noen ganger i kombinasjon med en leverandør av KI-løsninger. Dette partnerskapet er nøkkelen til å overvinne de teknologiske og operasjonelle utfordringene som AI kan gi.
En avgjørende endring som krever riktig strategi KI representerer en dyptgripende endring som SMB-bedrifter ikke har råd til å ignorere. For å dra full nytte av KI og sikre langsiktig konkurransekraft, bør bedrifter fokuserer på følgende:
- Strategisk bruk av data og visjon: Vurder hvilke data bedriften har og sett en klar visjon for hva man ønsker å oppnå med KI. Dette styrer investeringene dit de gjør mest nytte.
- Samarbeid med de riktige ekspertene: Samarbeid med relevante leverandører og tjenesteleverandører som kan hjelpe med å implementere KI effektivt og sikkert, spesielt hvis interne ferdigheter er begrenset.
- Start i det små og sikre posisjonen din: Start med piloter for å teste KI og skaler opp når man ser positive resultater. Samtidig bør datakvalitet og robuste sikkerhetstiltak sikres.