SYNSPUNKT

Klimaavtrykket fra bilskader øker, men nå tar forsikringsbransjen grep, skriver Espen Husstad.

Espen Husstad: Forsikringsbransjen tar grønt grep

Klimaavtrykket fra bilskader øker, men det lover forsikringsbransjen å gjøre noe med.

Publisert

Espen Husstad er styreleder i Claims Carbon Institute.

SYNSPUNKT. Nylig var Finans Norge og Tryg Forsikring ute i mediene og rapporterte om at vi nærmer oss 1 million bilskader i året. Da har snart hver annen husstand en lei opplevelse i løpet av året. Dersom man ser på statistikk fra Finans Norge, så økte skadeerstatningene fra 2018 til 2023 med omtrent 50%, og 2024 er altså på vei til å bli et nytt rekordår. 

Nå i julesstria adresserer Finans Norge parkeringsskader - bilene blir jo bare større mens parkeringsgarasjene er som før. Og vektøkning på biler har vært en megatrend som nå forsterkes av omlegging til elektriske biler. I 1968 var VW Boble, med en vekt på 884 kg, den mest solgte bilen i Norge. I 2023 ble det solgt flest Tesla Y med tilsvarende egenvekt på 1981 kg. Omtrent samme transportbehov løses altså via to til tre ganger så store kjøretøy.

Økt vekt gir mer skade ved kollisjon, alt annet like. Dette følger av Newtons lover ved at den kinetiske energien som må absorberes er proporsjonal med massen/vekten - mer må altså absorberes i sammenstøtene. Personsikkerheten har økt, men skadene på selve kjøretøyene blir mer omfattende. 

Naturlig nok gjør dette at det blir stadig dyrere å forsikre bilene. Stadig flere deler må skiftes ut. 

Dette har også en negativ klimaeffekt da produksjon av bildeler og verkstedarbeid forårsaker karbonutslipp. Forsikringsbransjen står for en betydelig del av omsetningen i mange bransjer, og dermed også for en tilsvarende del av karbonutslippene der. Det gjelder eksempelvis bilbransjen der forsikringsselskapene står for ca 15% av omsetningen.

Reparere i stedet for å erstatte, og størst mulig gjenbruk av bildeler er viktige mottiltak

Forsikringsselskapene tar i økende grad tak i denne klimautfordringen - blant annet ved å bruke innkjøpsmakten sin: Bilfabrikantene motiveres til å lage biler og bildeler med lavere avtrykk, kundene tilbys grønnere forsikringer og verkstedene reparerer renere. Reparere i stedet for å erstatte, og størst mulig gjenbruk av bildeler er viktige mottiltak.

La oss ta Tryg Forsikring som eksempel: På kapitalmarkedsdagen sin 16 november i London målsatte de 6% reduksjon i karbonavtrykket per forsikringsskade i løpet av neste treårsperiode. Nå er det altså alvor - store børsnoterte selskaper tar ikke lett på løfter til aksjonærer og andre interessenter. 

 

Hva mener du?

Lyst å sende oss et innlegg? Send til: synspunkt@dagensperspektiv.no 

Powered by Labrador CMS