SYNSPUNKT
Synspunkt: Grønn innovasjon må ikke drukne i rapportering
Det er viktigere enn noensinne at næringslivet setter fart på den grønne innovasjonen. Mange bedrifter har imidlertid valgt en farlig strategi der de lar seg styre kun av lovgivning og krav fra myndighetene, blant annet om bærekraftrapportering (ESG).
Håkon Sæberg er partner og Managing Director i konsulentselskapet Simon-Kucher. Nicolai Broby Eckert er senior Partner og Co-Head Nordics samme sted.
SYNSPUNKT. Selv noen av de største bedriftene har fortsatt ikke erkjent at det ikke bare er politikere og myndigheter som krever bærekraftige løsninger. Det gjør forbrukerne også.
Forskningen i forbindelse med vår nye bok The Demand Revolution viser at bærekraft blir den neste globale megatrenden. I motsetning til tidligere megatrender, inkludert automatisering og digitalisering, drives imidlertid bærekraftstrenden av forbrukerne, ikke av næringslivet.
5 siste Synspunkt
-
Claus Harald Jebsen: De fire P`ers betydning for arbeidslivet – kan de redde IA-avtalen?
-
Synspunkt: Ledere, gjør dere klare for Gen Z
-
Anne-Cecilie Kaltenborn: «Hvis noe skal inn, så må noe annet ut»
-
Tor W. Andreassen: Ja til turistskatt – reiselivet må ta regningen
-
Øystein Blymke: Norsk latskap sett med ideologiske briller
Forbrukerne krever grønne produkter og tjenester til overkommelige priser. Dette krever fundamentale endringer i hvordan selskaper tar sine produkter til markedet, og hvordan de ser på innovasjon. Bedrifter som har den nødvendige innovative kompetansen og den kommersielle kreativitet som skal til for å få de riktige bærekraftige løsningene ut på markedet til overkommelige priser, kan ifølge The Demand Revolution få en raskt voksende og lojal kundebase.
Tradisjonelt skapes megatrender hos tilbyderne som følge av teknologiske gjennombrudd, og innovasjonsparadigmet har hittil vært det samme: mer eller mindre heldige ‘first movers’, mange feilskjær – og deretter en rekke suksessrike bedrifter som kommer i kjølvannet av de første og tjener godt på å selge løsningene sine på markedet.
I motsetning til tidligere megatrender, inkludert automatisering og digitalisering, drives imidlertid bærekraftstrenden av forbrukerne, ikke av næringslivet
Med bærekraft-megatrenden ser vi allerede nå konturene av et nytt innovasjonsparadigme. Hvis man vil lykkes, kan man ikke vente for lenge. Man må være en first mover. På verdensbasis er etterspørselen etter bærekraftige produkter for øyeblikket større enn tilbudet. Det er bedriftene som raskest imøtekommer denne etterspørselen, som vinner. Og de vinner stort.
For norske virksomheter er det avgjørende at man ikke går i fellen med å bruke brorparten av ressursene på bærekraftsrapportering. Hvis man er så opptatt av å rapportere og dokumentere at man i realiteten setter den grønne innovasjonen på pause, risikerer man å havne fatalt på etterskudd i den internasjonale konkurransen.