SYNSPUNKT

Før KI-reisen starter, bør du stille deg tre helt sentrale spørsmål, framhever Thomas Aardal.

Thomas Aardal: Tre spørsmål du bør stille deg før KI-reisen

Kunstig intelligens-reisen begynner gjerne med spørsmål om hvem som skal lede den, bruksområder og kostnader. Når dette er avklart, er det på tide å stille seg noen nøkkelspørsmål for å finne ut om organisasjonen din faktisk er klar.

Publisert

Thomas Aardal er teknologisjef i IT-selskapet Nagarro.

SYNSPUNKT. Følgende tre spørsmål bør alle virksomheter stille seg, før de kaster seg over kunstig intelligens. 

1. Har dere nok (kvalitets)data? 

Intelligens kan ikke skapes i et vakuum – det kommer fra data. Selv om de fleste bedrifter har mye data, må kvaliteten og typen vurderes. I tillegg vil det kreve nye datasett. Denne datareisen er syklisk: Jo mer data organisasjonen bruker, jo mer data skapes. 

2. Er dataene tilgjengelig? 

Når du ser på den menneskelige siden av KI-transformasjoner, er det tre kritiske komponenter å vurdere: data- og KI-demokratisering, endring av tankesett og kompetanseheving. Dette må tas på alvor og investeres i tidlig, for å bygge kultur og hindre unødvendig bekymring.

Her kan partnere være til hjelp, både Microsoft og Google har for eksempel investert betydelig i KI-opplæring og utdanningsprogrammer. Microsoft skal investere flere milliarder i å bygge kompetanse og tekniske ferdigheter, støtte transformasjon og fremme ansvarlig implementering.

3. Hvordan kan KI gi dere nye ideer – og videreutvikle produkter og tjenester? 

Å bruke KI uten å knytte det til organisasjonens strategiske mål, vil ikke føre noe sted. Poenget er å automatisere og effektivisere, men også å drive innovasjon. Dette må være en nøye gjennomtenkt strategi for satsningen.

Jeg foretrekker å bruke designtenkning som setter mennesket i sentrum, noe som også er essensielt for KI-initiativer. Fokuset er da på å forstå brukernes behov, definere klare mål, finne kreative løsninger for så å raskt teste dem gjennom prototyping. 

Å benytte seg av kunstig intelligens må være et strategisk valg som er i tråd med forretningsmålene

Potensial og risiko: KIs enorme potensial og natur, som skiller det fra annen teknologi, gjør det også vanskelig å styre. Fordelene lokker organisasjoner, men det er også mulige risikoer. 

Å besvare disse spørsmålene gir en dypere forståelse av om dere er klare til å starte KI-reisen, og om utbyttet rettferdiggjør investeringen. KI for KIs skyld vil ikke bare være kostnadsintensivt, men dårlige resultater vil mest sannsynlig påvirke organisasjonens fremtidige KI- og digitaliseringsreise negativt.

Å benytte seg av kunstig intelligens må være et strategisk valg som er i tråd med forretningsmålene. Dette krever aktiv deltakelse fra toppledelsen, som må forme strategien og sikre gjennomføringen på tvers av hele organisasjonen. 

Hva mener du?

Lyst å sende oss et innlegg? Send til: synspunkt@dagensperspektiv.no 

Powered by Labrador CMS