
SYNSPUNKT
Thomas Aardal: Tre spørsmål du bør stille deg før KI-reisen
Kunstig intelligens-reisen begynner gjerne med spørsmål om hvem som skal lede den, bruksområder og kostnader. Når dette er avklart, er det på tide å stille seg noen nøkkelspørsmål for å finne ut om organisasjonen din faktisk er klar.
Thomas Aardal er teknologisjef i IT-selskapet Nagarro.
SYNSPUNKT. Følgende tre spørsmål bør alle virksomheter stille seg, før de kaster seg over kunstig intelligens.
1. Har dere nok (kvalitets)data?
Intelligens kan ikke skapes i et vakuum – det kommer fra data. Selv om de fleste bedrifter har mye data, må kvaliteten og typen vurderes. I tillegg vil det kreve nye datasett. Denne datareisen er syklisk: Jo mer data organisasjonen bruker, jo mer data skapes.
2. Er dataene tilgjengelig?
Når du ser på den menneskelige siden av KI-transformasjoner, er det tre kritiske komponenter å vurdere: data- og KI-demokratisering, endring av tankesett og kompetanseheving. Dette må tas på alvor og investeres i tidlig, for å bygge kultur og hindre unødvendig bekymring.
Her kan partnere være til hjelp, både Microsoft og Google har for eksempel investert betydelig i KI-opplæring og utdanningsprogrammer. Microsoft skal investere flere milliarder i å bygge kompetanse og tekniske ferdigheter, støtte transformasjon og fremme ansvarlig implementering.
3. Hvordan kan KI gi dere nye ideer – og videreutvikle produkter og tjenester?
Å bruke KI uten å knytte det til organisasjonens strategiske mål, vil ikke føre noe sted. Poenget er å automatisere og effektivisere, men også å drive innovasjon. Dette må være en nøye gjennomtenkt strategi for satsningen.
Jeg foretrekker å bruke designtenkning som setter mennesket i sentrum, noe som også er essensielt for KI-initiativer. Fokuset er da på å forstå brukernes behov, definere klare mål, finne kreative løsninger for så å raskt teste dem gjennom prototyping.
Å benytte seg av kunstig intelligens må være et strategisk valg som er i tråd med forretningsmålene
Potensial og risiko: KIs enorme potensial og natur, som skiller det fra annen teknologi, gjør det også vanskelig å styre. Fordelene lokker organisasjoner, men det er også mulige risikoer.
Å besvare disse spørsmålene gir en dypere forståelse av om dere er klare til å starte KI-reisen, og om utbyttet rettferdiggjør investeringen. KI for KIs skyld vil ikke bare være kostnadsintensivt, men dårlige resultater vil mest sannsynlig påvirke organisasjonens fremtidige KI- og digitaliseringsreise negativt.
Å benytte seg av kunstig intelligens må være et strategisk valg som er i tråd med forretningsmålene. Dette krever aktiv deltakelse fra toppledelsen, som må forme strategien og sikre gjennomføringen på tvers av hele organisasjonen.